Tieteen päivät 2021, Nuorten päivä 22.1.2021

Perjantain 22.1.2021 ohjelma on ensisijaisesti suunnattu nuorille ja koululuokille, erityisesti 9. luokkalaisille ja toisen asteen opiskelijoille. Toki myös muutkin voivat seurata virtuaalista ohjelmaa. Ohjelma sisältää kaikille avoimia luentokokonaisuuksia sekä nuorille tarkoitettuja työpajoja.

Luentokokonaisuudet koostuvat kahdesta 20 minuutin mittaisesta puheenvuorosta ja yleisökysymyksistä, joita voi esittää chatissa. Luennot sijoittuvat kello 9 – 14.00 välille.

Virtuaaliluennot

09.00–09.45 Luento: Tieto, valetieto ja mielipide mediassa

Lehtori Lauri Viitasaari, Aalto-yliopisto
Kristallipallon takana – Mitä voimme ennustaa ja kuinka luotettavaa se on?

Törmäämme ennustuksiin päivittäisessä elämässämme. Ennustamme itsekin jatkuvasti tietoisesti tai tiedostamattamme. Mutta mitä ennustaminen oikein on, ja miten sitä voi tehdä? Onko luotettavia ennustuksia olemassa?

Tutkija Elina Tolonen, Tampereen yliopisto
Miksi salaliittoteoriat koukuttavat?

”5G-dataverkot levittävät koronavirusta – kuu on vain taivaalle heijastettu hologrammi – lapsiin istutetaan rokotuksissa salaa mikrosiru…” Väitteet voivat kuulostaa järjettömiltä, mutta netissä näistä aiheista kehitettyihin salaliittoteorioihin uskoo satojatuhansia ihmisiä. Mikä salaliittoteorioissa ihmisiä oikein houkuttelee? Ovatko salaliittoteoriat vain foliohattujen hölynpölyä tai harmitonta nettisalapoliisityötä vai voivatko teoriat olla myös aidosti vaarallisia?

10.00–10.45 Luento: Korona/rokotetutkimus ja Kaikki mitä oot aina halunnut tietää terveydestä

Johtaja Mika Rämet, Rokotetutkimuskeskus
Miten syntyy koronarokote?

Koronarokotetta on tehty vuosi ja sitä pidetään kiireellä tehtynä rokotteena. Miksi rokotteen tekeminen kestää näin pitkään? Miten rokotteita valmistetaan, ja miten varmistetaan, että rokote on varmasti turvallinen?

Lääkäri ja somevaikuttaja Anni Saukkola
”Kaikki mitä oot aina halunnut tietää terveydestä – inhimillisesti ja tieteelliseen tutkimukseen perustuen”

Tampereelta valmistunut lääketieteen lisensiaatti, Terveystalon viestinnän konsultti ja lääkäri Anni Saukkola on aktiivinen lääketieteeseen perustuvan popularisoidun tiedon jakaja sosiaalisessa mediassa ja yksi Tiedenaiset-Instagram-yhteisön jäsenistä ja perustajista. IG: @laakari.anni TikTok: laakari.anni

11.00–11.45 Luento: Biologinen monimuotoisuus ja kestävä kehitys

Professori Otso Ovaskainen, Jyväskylän yliopisto
Pimeä biodiversiteetti

Suuri osa biodiversiteetistä on näkymätöntä paitsi satunnaiselle luontoharrastajalle myös ammatikseen luontoa tutkivalle. Siksi myös biodiversiteetin katoamista voi olla vaikea omakohtaisesti hahmottaa, vaikka sitä koko ajan tapahtuukin. Kerron miten kartoitamme Suomen (ja koko maailman!) pimeän biodiversiteetin yhdistämällä DNA-, ääni- ja kuva-pohjaisia kartoitusmenetelmiä tilastotieteeseen ja koneoppimiseen. Uutta löydettävää on valtavasti: suurin osa kaikista maapallon eliölajeista on edelleen tieteelle tuntemattomia!

Dosentti Ari Jokinen, Tampereen yliopisto
Luonnon rajautuminen kestävässä kaupungissa

Luonto alkaa siitä, kun astut kadulta viheralueelle. Lähiluonnon vaaliminen turvaa kaupungin biologista monimuotoisuutta, mutta samaan aikaan globaali ylikulutus keskittyy kaupunkeihin. Miten voit ostoksilla varmistua siitä, ettei alennustavara tuhoa luontoa jossakin toisaalla? Miten rakennat kaupunkisysteemin, jossa ruoka tuotetaan suljettujen ravinnekiertojen ja mikrobien avulla paikallisesti? Luonto kytkeytyneenä ihmistoimintoihin tarjoaa näkökulman kaupungin ja luonnon keskinäisriippuvuuksiin. Hiilineutraalisuus, kiertotalous ja muut kestävän kaupungin kärkitavoitteet nostavat tämän näkökulman esiin, mutta toistaiseksi eivät riittävästi.

12.15–13.00 Luento: Pelitutkimus

Tutkijatohtori Mikko Meriläinen, Tampereen yliopisto
Pelisivistyksellä kohti parempaa pelikulttuuria

Digitaalinen pelaaminen herättää paljon keskustelua puolesta ja vastaan. Esimerkiksi vanhempien tai terveydenhuollon ammattilaisten on välillä vaikeaa ymmärtää mistä on kyse, mikä johtaa yhteentörmäyksiin. Toisaalta esimerkiksi kiusaaminen ja häiriköinti peleissä kertoo siitä, että pelikulttuurin sisälläkin on paljon korjattavaa. Luennolla esitellään pelisivistyksen ajatus, ja pohditaan, miten sen kautta voi rakentaa parempaa pelikulttuuria.

Projektitutkija Isabella Aura, Tampereen yliopisto
Oppilaana Tylypahkassa: Opetuksen pelillistäminen ja tarinallistaminen

Oletko koskaan pohtinut, minkälaista olisi olla oppilaana Tylypahkassa? Tai käydä koulua, missä matikan tunnit olisivat Millenium Falconin siivellä ja äidinkielen opiskelua ympäröisi Disney-maailma? Eri maat, etenkin Yhdysvallat, ovat enenevissä määrin alkaneet hyödyntää populaarikulttuurin innoittamaa tarinallistamista opetuksessa ja oppimisympäristöissä. Mutta ovatko Tylypahkan hämärät, ahtaat ja tavarantäyteiset luokkahuoneet omiaan tukemaan oppimista ja kouluviihtyvyyttä? Entä, kun oppilaat jaetaan tupiin ja heille jaetaan tupapisteitä, lisääkö se kitkaa ryhmien välille vai rohkaiseeko pistejärjestelmä yhteistyöhön?

13.15–14.00 Lecture: To be or not to be a scientist

Professor of Sociology, Work Researcher Harri Melin, Tampere University

In the year 1972 I was at 8th grade of high school. My girl friend gave me a Christmas present. It was a small book by Professor Antti Eskola, the title was Yhteisiä asioita (Joint things) I read the book without any interruptions. With this book I lost my heart to Sociology. The way how Eskola discussed society and social relations opened new horizons for a young man who had grown in a traditional industrial community and grown up in working class environment. After I finished my high school, I applied to be a sociology student at the University of Tampere. I was lucky to be selected.

I have studied Sociology since the year 1974. Contemporary Finland is a completely different society that it was over 40 years ago. Also Sociology has changed during the past decades. However, Sociology is still The general social science, that is interested in all which is human. Sociology is interested in face to face interaction between individuals and at the same time it is also interested in social structures. This is why it is so interesting!

In the following I shall tell my own story about Sociology and about my trip to knowledge concerning society.

Master of Science (Technology), Service Architect and People Person Kirsi Aalto, Gofore Ltd

In my dream job I can do things that really make future better and I can help others to succeed. With my studying background it is possible, and that is something I am very proud of.

In high school I chose long math, physics and chemistry because my year older boyfriend had bought the books already. There I realized I might want to be a doctor but after I had worked several years holidays, weekends and so on in gas station and the restaurant next to it I realized I want a career with normal working times from Mon to Fri. So I applied to Tampere University of Technology – nowadays called Tampere University.

I ended up studying a bit of physics (another boyfriend, you know..) but lately concentrated in Usability in Software Engineering and strategic human leadership. What I and my dear friends from uni have done for the last fifteen years, you will hear later. I have not written any lines of code after graduating but lots of planning and development there is I promise.

I am glad I can share my story with You, and hope you’ll find there ideas what is the thing You might be interested in your life – and with how many different career paths there are after studying in university.

Nowadays I work in Gofore ltd. which is a company five teekkari-friends in Tampere established almost twenty years ago and has grown to be significant digitalization company in Finland, and I am able to do these things I have dreamed of.

Virtuaalityöpajat

Toisen asteen oppilaitokset ja yläasteet (9.-luokat) voivat osallistua virtuaalityöpajoihin.

Ursan tähtitaivastyöpaja

Ursan tähtitaivastyöpajassa tutustutaan yllämme avautuvan taivaan ilmiöihin käytännönläheisesti ja kiinnostavasti. Käymme läpi mitä taivaalla on juuri nyt nähtävissä, mitä sieltä voi ylipäätään löytää ja miten, sekä syitä sille, miksi taivas näyttää siltä kuin näyttää. Tutuksi tulevat niin tähtikuviot, planeetat kuin muutkin tähtitaivaan ilmiöt. Aiheet käsittelevät koko maailmankaikkeuden kirjoa, mutta lähtökohtana on tutut ilmiöt sekä omin silmin onnistuvat havainnot. Jätämme myös aikaa avaruuden ihmettelystä heränneille kysymyksille.

Työpajan toteutukset
  1. työpaja klo 9.00–9.30
  2. työpaja klo 10.00–10.30
  3. työpaja klo 12.00–12.30
  4. työpaja klo 13.00–13.30
  5. työapaja klo 14.00–14.30

Maksimiosallistujamäärä: 40 oppilasta / työpaja. Etätyöpajan osallistujat voivat tulla eri kouluista.
Työpajan käyttämä verkkoalusta: Google Meet -videopuhelu
Osallistumiseen tarvittavat tilat ja välineet: Luokkahuone, jossa on tietokone, suuri näyttö tai valkokangas sekä äänentoistolaitteisto. Tilan on oltava pimennettävissä, jotta yksityiskohdat näytöllä erottuvat. Kysymyksiä voi esittää työpajan aikana joko mikrofoniin tai opettajan kuratoimana chattiin.

Tunnista valeuutiset ja faktat

Tilastoasiantuntijan työ yhteiskunnallisesti merkittävää ja monesti myös hyvin antoisaa. Tietoon perustuvassa päätöksenteossa tehdyt ratkaisut pitää pystyä perustelemaan luotettavalla tiedolla. Työssä sukelletaan päivän uutisotsikoiden taakse selvittämään miten asiat oikeasti ovat. Ensin on ymmärrettävä mikä jossakin yhteiskunnallisessa ilmiössä on ongelma tai haaste, sitten hankittava asiasta luotettavaa tilastotietoa, tehtävä analyysi aineistosta, omat johtopäätökset ja ratkaisuehdotukset ajankohtaisiin ongelmiin. Lopuksi on osattava koostaa omasta työstä esitys, kuunnella palautetta ja keskustella johtopäätöksistä. Tule työpajaan tutustumaan tilastoasiantuntijan työhön. Tunnistatko sinä valeuutiset ja faktat? Työpajan kesto on 1h 15 min. Työpajan järjestäjä on Tilastokeskus.

Työpajan toteutukset

Työpaja 1: ryhmä 1 ja ryhmä 2. kello 12.00-13.15 (rinnakkaistoteutukset)

Työpajat 2: ryhmä 1 ja ryhmä klo 13.30-14.45 (rinnakkaistoteutukset)

Maksimiosallistujamäärä: 20 oppilasta/työpaja

Osallistumiseen tarvittavat tilat ja välineet: Koululla tarvitaan tila, jossa oppilaat voivat kuulla ja nähdä esityksen ja ihanne olisi että tilassa olisi myös kamera, jotta työpajan vetäjä(t) näkisivät oppilaat. Vaikka vain esittäytyminen. Lisäksi oppilaiden ryhmätyöt tulee saada välitetyksi vetäjille jollain välineellä, että vetäjät voivat käydä esitykset läpi ja antaa palautetta.

Työpajan käyttämä verkkoalusta: Teams-yhteys