Tiedon valoa 2022, Nuorten päivä 28.1.2022

Perjantain 28.1.2022 ohjelma on suunnattu 9.-luokkien, lukioiden sekä ammatillisten oppilaitosten oppilasryhmille opettajineen. Verkossa järjestettäviä miniluentoja ja työpajaa sekä lähettiläsliveä ovat tervetulleita seuraamaan kaikki kiinnostuneet.

Virtuaaliluennot

Virtuaaliluennot ovat kaikille avoimia ja niitä voi seurata suorana täältä Tiedon valoa tapahtuman -sivulta tapahtumapäivänä 28.1. klo 9.00 alkaen. Luentojen aikana voi esittää kysymyksiä chatissä.

9.00–9.30 Yhdenvertaisuus elektronisessa urheilussa
Usva Friman, tutkija, Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö, Tampereen yliopisto

9.30–10.00 Pokémon GO’sta Fortniteen: Ilmaispelit pelialan mullistajina
Kati Alha, yliopistonlehtori, Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta, Tampereen yliopisto

Ilmaispelimalli on noussut pelialan tuottavimmaksi ansaintamalliksi ja sitä hyödyntävät pelit ovat levinneet laajalle. Mitä vaikutuksia ilmaispelien nopealla kasvulla on ollut, ja pitäisikö siitä olla hyvillään vai huolissaan?

10.00–11.00 Matkalla Matrixin – Virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet yhteistyön mahdollistajana
10.00 Markku Turunen, vuorovaikutteisen teknologian professori, Tampereen yliopisto
10.30 Ilmari Huttu-Hiltunen, opettaja Tampereen ammattikorkeakoulu

Esityksissä tarkastellaan virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia eri toimialoilla. Erityisesti tarkastelussa on usean käyttäjän yhteistyöympäristöt, jotka mahdollistavat maailmanlaajuisen yhteistyön realistisissa ympäristöissä. Konkreettisia esimerkkejä jo toteutetuista ratkaisuista käydään läpi koulutuksen, kulttuurin ja perinteiseen teollisuuden alueilta.

11.00–11.30 Fraktaalit
Pasi Raumonen,Tenure track -professori, sovellettu matematiikka, Tampereen yliopisto

Fraktaalit ovat joukkoja, jotka ovat itsesimilaareja, eli näyttävät samanlaisilta millä suurennoksella tahansa. Ne sisältävät mielivaltaisen pieniä rakenteita, jotka toistuvat jonkin yksinkertaisen määritelmän mukaisesti. Fraktaaleja esiintyy niin luonnossa, tieteessä kuin taiteessakin. Tutustutaan erityyppisiin fraktaaleihin ja pohditaan sitä, mikä on niiden dimensio eli ulottuvuus – miten esimerkiksi fraktaaliviiva voikin täyttää koko tason?

11.30–12.00 Reddit tekstiaineistojen mallinus ja pelikulttuurit
Jaakko Peltonen, tilastotieteen professori, Tampereen yliopisto

Kuinka verkkokeskustelujen aiheita voidaan mallintaa suurista aineistoista tilastollisen koneoppimisen menetelmin? Esitelmässä kerrotaan, kuinka tilastollinen mallinnus löytää automaattisesti tärkeimmät aiheet, joista keskustelut koostuvat, ja kuinka eri keskusteluaiheet vaihtelevat ajan myötä. Esitelmä kertoo esimerkein, mitä peliaiheiset aineistot kertovat pelaajatyypeistä ja siitä kuinka eri pelit on otettu vastaan.

12.00–12.30 Arkkitehtuurin digitaalinen tulevaisuus
Heikki Vuorinen, tutkija, Rakennetun ympäristön tiedekunta| Arkkitehtuuri, Tampereen yliopisto

12.30–14.00 Miltä ilmastonmuutos tuntuu ja näyttää
Niina Uusitalo, tutkija, Tampereen yliopisto

Luento koostuu kaikille avoimesta alustuksesta kello 12.30–13.00 ja noin tunnin mittaisesta verkkotyöpajasta kello 13.00–14.00. Molempiin voi osallistua myös ilman ennakkoilmoittautumista.

Ilmastokriisi on paitsi ympäristökysymys, myös tunteita herättävä poliittinen ja sosiaalinen haaste. Miten se näkyy tai piiloutuu median kuvavalinnoissa? Entä miten mediankäyttäjät itse kuvittavat ilmastotunteitaan esimerkiksi Instagramissa? Miltä ilmastonmuutos näyttää sinun mielikuvissasi, ja miltä se näyttäisi sinun valokuvissasi? Tutkija Niina Uusitalon kanssa pohditaan tapoja tulkita ja käsitellä ilmastokriisiin liittyviä tunteita visuaalisuuden keinoin. Tukee mm. oppiaineita #kuvataide #biologia #terveystieto #psykologia #filosofia

Tämä luento on myös osa toisen asteen opiskelijoille suunnattujen Mediatutkimustuntien kevään ohjelmaa.

Arkkitehtuuri- ja kaupunkikehityksen virtuaalityöpaja

Mitä arkkitehtuuri on? Mitä päätöksiä arkkitehdit ympäri maailman joutuvat tekemään? Mihin arkkitehtuurilla voi vaikuttaa? Tässä työpajassa keskitymme arkkitehtuurin suuriin linjoihin ja yhteiskunnallisiin vaikutuksiin. Vastoin valtavirran muodostamia mielikuvia yksittäisistä rakennuksista arkkitehtuuri on paljon muutakin! Näitä aihealueita ovat muun muassa kestävä kehitys, arjen toimivuus, energia- ja kustannustehokkuus sekä tasa-arvo. Tuo ryhmäsi pohtimaan ja tekemään päätöksiä koskien tulevaisuuden Tamperetta ja kaupunkikehityksen suuntaa.

Opiskelijalähettiläslive

Jos mietit, onko sinusta korkeakouluopiskelijaksi tai millaista opiskelu ja opiskelijan arki on, tule mukaan Tampereen yliopiston lähettiläsliveen Zoomissa. Tekniikan alojen opiskelijalähettiläät kertovat opiskelustaan Tampereen yliopistossa, ammatinvalinta mahdollisuuksista sekä opiskelijaelämästä Tampereella. Opiskelijalähettiläämme vastaavat chatin kautta esitettyihin kysymyksiin omista opiskelukokemuksistaan.

Lisätietoja Nuorten päivästä ja ilmoittautumisesta voit kysyä osoitteesta oppilaitosvierailut.tau@tuni.fi