22.5.2019 Digital Twin - älyä suunnitteluun

TechBites: Digital Twin - älyä suunnitteluun -tapahtuma yhdisti rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijat ja tutkijat.

Tekoäly ja koneoppimiseen perustuva parametrinen suunnittelu on kuuma juttu teollisuudessa ja rakennusalalla. Suunnittelutyökalut, kuten XR, SXR, Digital Twin, AI ja ML tuovat uusia mahdollisuuksia koneiden, tuotannon ja rakennetun ympäristön elinkaaren hallintaan. Näissä on nähtävissä isoja mahdollisuuksia suunnittelun tuottavuuden kasvattamiseen. TechBites-tapahtumassa tapasivat aihepiirin keskeiset asiantuntijat yliopistosta ja elinkeinoelämästä. TechBitesissa verkostoiduttiin ja nautittiin tekniikan parhaita paloja!

Ketä siellä oli?

Tapahtuma yhdisti teollisuuden ja rakennusalan suunnittelun uusimmista menetelmistä ja työkaluista kiinnostuneet sekä näiden työkalujen kehittäjät.

Keynote-puheenvuorot

TechBites keynote: Fysiikkapohjainen Digital Twin

Senior Technical Advisor Asko Rouvinen, Mevea Oy

Asko Rouvinen on yksi simulointiteknologioihin ja digitaalisiin kaksosiin erikoistuneen Mevean perustajajäsenistä. Mevealla hän vastaa simuloinititekniikoiden kehityksen seurannasta ja kehittää dynamiikkaratkaisijan ominaisuuksia. Rouvinen on tehnyt tutkimusta reaaliaikaisen monikappaledynamiikan simuloinnin hyödyntämisestä eri sovellusalueilla. Hänellä on 20 vuoden kokemus monikappaledynamiikasta ja reaaliaikasimuloinnista, jotka muodostavat kulmakiven fysiikkapohjaisten digitaalisten kaksosten kehittämiselle.

Väitöskirjatutkija Osku Torro, Tampereen yliopisto

Osku Torro tutkii virtuaalitodellisuutta ja erityisesti sosiaalista virtuaalitodellisuutta ja sen mahdollistamia vuorovaikutuksen muotoja. Näitä voidaan soveltaa rakennusteollisuudessa, opetuksessa tai tavallisessa tietotyössä.

TechBites keynote: Sosiaalinen VR - vuorovaikutuksen uusi ulottuvuus

Play video on YouTube (opens in new tab)

TechBites keynote: Digital twins, models and machines, life & everything!

Professorit Kari T. Koskinen ja Asko Ellman

Professorit Asko Ellman ja Kari Koskinen tutkivat ja kehittävät Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa suunnittelumenetelmiä ja elinkaaren hallintamenetelmiä. Suunnittelutyökalut, kuten XR, SXR, Digital Twin, AI ja ML tuovat uusia mahdollisuuksia koneiden, tuotannon ja rakennetun ympäristön elinkaaren hallintaan. Näissä on nähtävissä isoja mahdollisuuksia suunnittelun tuottavuuden kasvattamiseen.

Pitch and Catch session - return to your favourite pitch!

#1 Väitöskirjatutkija Arttu Heininen, Tampreen yliopisto

TechBites pitch: Digital twin development for a grinding process

#2 Väitöskirjatutkija Henri Vainio, Tampereen yliopisto

TechBites pitch: Machine learning and digital twins