Väitöskirjaohjaajien koulutus ja uudenlaiset tuen muodot

Pj. Virve Kallioniemi-Chambers (Tampereen yliopisto TAU) ja Terhi Virkki-Hatakka (Lappeenrannan – Lahden teknillinen yliopisto LUT)

Työryhmässä väitöskirjaohjaaja, Tampereen yliopiston dosentti Aino-Maija Lakaniemi (Neste) avaa puheenvuorossaan näkökulmia ohjaajan monimuotoiseen tehtäväkenttään ja tuen tarpeeseen. Työryhmän vetäjät esittelevät koosteen väitöskirjaohjaajille suunnatusta koulutustarjonnasta suomalaisissa yliopistoissa ja kertovat yhden yliopiston tarjonnasta. Tarjontaa suhteutetaan mm. Horisontti 2020 ohjelman DocEnhance projektissa (TAU) ja Erasmus+ IETN-projektissa (LUT) koottuun tietoon eurooppalaisesta ohjaajakoulutuksesta ja kehittämistarpeista. Tutkijatohtori Igor Laine (LUT-yliopisto) kertoo tarkemmin IETN-projektin tavoitteista ja työn alla olevasta kansainvälisestä, ohjaajille suunnitellusta kurssista. Työryhmässä varataan aikaa keskusteluun, jossa yhdessä tunnistetaan ohjaajien uudenlaisia koulutustarpeita ja ideoidaan niiden järjestämisen muotoja.
Työryhmässä käytetään sekä suomen että englannin kieltä.

PDF-esitykset on linkitetty esityksen otsikkoon. / PDF presentations are linked in the Presentation topic name.

Schedule

14.00-14.20 Aino-Maija Lakaniemi (Neste), väitöskirjaohjaaja, Tampereen yliopiston dosentti
Perspectives on the supervisor’s diverse role and need for support (in English)

14.20-14.40 Igor Laine (Lappeenrannan – Lahden teknillinen yliopisto), tutkijatohtori