Sini on kauppatieteiden tohtori ja myynnin vuorovaikutuksen yliopettaja. Hän vastaa myös SalesDay TAMK 2022 -tapahtuman pääasiallisesta organisoinnista.
– Antoisat keskustelut tuovat mukanaan myönteisiä tunteita ja ne puolestaan lisäävät kekseliäisyyttä, luovuutta ja ongelmanratkaisukykyjä. Ja tämä pätee kaikkien keskustelun osallistujien suhteen, sillä myönteiset tunteet tutkitusti tarttuvat, hän kertoo.
Sini sanoo, että erityisesti tässä etäajassa on tärkeää vaalia yhteenkuuluvuuden kokemuksia, jotta myyjien sisäiset ja ulkoiset kohtaamiset olisivat myönteisiä ja sitä kautta joustavia ja avarakatseisen ratkaisuhakuisia.
– Jos yhteenkuuluvuuden kokemusta ei synny ja jos mielessä on jo valmiiksi negatiivisia ajatuksia ja tuntemuksia, on oma ajattelu varsin kapeutunutta ja lyhytnäköistä, mikä ei mahdollista innovatiivisia asiakaskeskusteluja, hän kertoo.
Positiivisella tunneasenteella toimiva myyjä onnistuu todennäköisemmin paremmin.
– Hänellä on käytössään koko kognitiivinen kapasiteettinsa ja hän voi tartuttaa intonsa myös asiakkaaseen, Jokiniemi täsmentää.
Sini kertoo olleensa aina hyvin kiinnostunut ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta.
– Opiskelen parhaillaan ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi ja taustaltani löytyy myös Sertifioitu Business Coach sekä NLP Practitioner -koulutukset. Väitöskirjassani väitin, että B2B-myyntitapaamisten aikainen vuorovaikutus on osallistujille monilla eri tavoin arvokasta, vaikkei kauppaa syntyisikään: ”Jälleen kerran sain niin paljon”, kuten yhden haastatellun myyjän sitaatti kuului.