Valokeilassa Henna Paakinaho

Upea Henna Paakinaho saapuu SalesDayhin paikkaamaan juontopestistä estyneen Jesse Röyskön! Henna on monipuolinen kasvun ammattilainen, jonka suurimpia intohimoja ovat rekrymarkkinointi ja työnantajamielikuvan kehittäminen.

Henna työskentelee tällä hetkellä Solitalla ja vastaa Solitan Suomen rekrymarkkinoinnista. Nykyisessä roolissa hän hyödyntää monipuolisesti modernin myynnin ajattelua.

Paakinaho on valmistunut vuonna 2019 TAMKista myyntimaisteriksi ja hänet on myös ansaitusti vastikään valittu TAMKin vuoden 2022 alumniksi.

Henna uskoo, että markkinoinnissa onnistuu parhaiten tekemällä tiivistä yhteistyötä eri rooleissa työskentelevien asiantuntijoiden kanssa. Hän pitää inhimillistä taajuutta myynnissä tässä hetkessä tärkeänä teemana, sillä myynti on hänen mukaansa ennen kaikkea ihmisten välistä vaikuttamista ja luottamuksen rakentamista myös vahvasti digitalisoituvassa maailmassa. Hän myös uskoo, että inhimillisyyden merkitys myyjän työkalupakissa vahvistuu entisestään digitaalisuuden myötä.

– Tänä päivänä puhutaan paljon myynnin digitalisoitumisesta ja siitä, että asiakas ehtii kulkea ison osan ostoprosessista ennen ensimmäistä kohtaamista myyjän kanssa. Asiakas odottaakin saavansa myyjältä sellaista tietoa, jota hän ei vaikkapa yrityksen verkkosivuilta voi löytää. Myyjältä vaaditaan konsultatiivista otetta ja sitä, että hän pystyy jo ostoprosessin aikana tuottamaan asiakkaalle arvoa, Henna kertoo.

Paakinaho sanoo asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavan myös Inhimilliset asiat, kuten tunteet ja kokemus yhteistyön sujuvuudesta.

– Ihmiset haluavat tehdä yhteistyötä sellaisten yritysten ja ihmisten kanssa, jotka jakavat saman arvomaailman ja joiden kanssa yhteistyö on sujuvaa. Vaikka ostajana olisikin yritys, päätökset tekee aina ihminen. Viime aikoina olen oivaltanut, miten tärkeää modernin myynnin ajattelu on myös rekrymarkkinoinnin puolella. Myynnissä ja rekrytoinnissa on paljon samoja lainalaisuuksia – mm. inhimillinen ja henkilökohtainen kohtaaminen on todella tärkeää kummassakin, Henna sanoo.