– Myynnistä saadaan paras myyntitulos ja -kokemus, kun ihminen kohtaa toisen ihmisen. Kohdatessa kohtaavat tunteet, joihin vaikuttavat identiteetin lisäksi niin oma tausta, kulttuuri, kokemukset kuin hermostonkin reagointitavat. Kaikki tämä on ihmisyyttä ja kaiken tämän ymmärtäminen vaatii inhimillisyyttä, Pauliina muistuttaa.
Epäonnistuessamme kyse on siitä, millaisella inhimillisyyden taajuudella olemme siitä selvitäksemme.
– Kyky osata kuunnella ja kuulla mitä vastapuoli kertoo ja jättää kertomatta. Kyky opetella tuntemaan asiakkaansa ja kyky osata lukea asiakasta ja tämän tarpeita. Jos on kyse vaikkapa kompleksista ja suurista, paljon teknologiaa sisältävistä myyntikohteista, tarvitaan ryhmämyyntiä (team based selling) ja siinä tarvittavia taitoja. Ja mitä haasteellisempia myyntitilanteita, sitä enemmän tarvitaan äärimmilleen virittäytynyttä tunneälykkyyttä, jota jokainen voi opetella. Tänään ja huomenna myyntiin kuuluu ehdottomasti myös tuoteosaaminen sekä CRM-järjestelmien hallitseminen, Pauliina sanoo.
Pauliina kertoo, ettei hän ole koskaan tykännyt myynnistä.
– En ole koskaan halunnut myydä, mutta kaikki me teemme myyntityötä huomaamattamme alituiseen, sillä jo omat mielipiteensä saa paremmin perille, jos osaa ”myydä” ne taitavasti. Minulle myynti onkin kuuntelemista, auttamista, toisen palvelemista sekä keskustelemista. Myyn, eli autan ja pyrin kuulemaan asiakkaan tarpeita eli kohtaamaan. Toisin sanoen siis myyn samalla omaa läsnäoloani ja ajatuksiani. Miten se tehdään parhaiten, sitä kannattaa tulla kuuntelemaan SalesDayhin 4. marraskuuta.