Digitaalisuuden myötä on entistä tärkeämpää nyt, sekä tulevaisuudessa, osata kohdata ihminen ihmisenä. Tulevaisuuden myynniltä tämä vaatii tunneälykkyyttä ja rohkeutta laittaa itsensä likoon juuri sellaisena kuin on.
– Myynti on nyt murroksessa, jossa tasapainotellaan myyjän ajankäytön, monikanavaisuuden ja jatkuvan muutoksen kanssa. Askeleen edellä ovat myyjät, jotka ovat omaksuneet sosiaalisen median sekä myynnin ja markkinoinnin yhteispelin. Toisaalta myyntiin kuuluu myös viime vuosien taisteluväsymys, joten myyjät kaipaavat nyt myyntijohtajiaan enemmän, kuin koskaan aiemmin. Myynnin onkin nyt tärkeintä pelata joukkueena, Kankkunen painottaa.
Moderni myynti on Oonan mukaan sosiaalista ja näkemyksellistä, jossa myyjälläkin on markkinoijan ”mind set”. Myyjät, jotka brändäävät itsensä asiakkaan mieleen, saavat asiakkaan valitsemaan heidät.
Oona Kankkunen puhuu intohimoisesti sosiaalisen median, verkostoitumisen, social sellingin ja asiantuntijabrändäyksen puolesta.
– Luottamus ja suhde rakennetaan tänä päivänä verkossa – suurelta osin jo ennen sitä, kun asiakkaalla edes on tarve. Asiakas on hyvin mustasukkainen ajastaan, joten se aika jonka myyjä mahdollisesti saa, on oikeasti lunastettava tuntemalla asiakas ja toimiala, olemalla persoonallinen ihmisenä ihmiselle sekä tarjoamalla sellaista arvoa näkemyksineen, joka on juuri kyseiselle asiakkaalle relevanttia, hän kertoo.
Oona muistuttaa, että ilman myynnin ja markkinoinnin liittoa yksikään yritys ei voi palvella ja auttaa asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. Samalla ilman työntekijälähettiläitä ja sosiaalisia myyjiä yritykset eivät tavoita ja voita kovassa rekrytointikilpailussa.