Esitysten abstraktit löytyvät täältä: AITU22 JATKUVA AIKUISKASVATUS
Torstai 10.2.2022
10.00–10.30 Tutkimuspäivien avajaiset ja tervetulosanat
10.30–11.30 Pääluento: Kirjailija Juha Hurme, Mitä tulisi ajatella aikamme sivistyksen tilasta? – Juicea siteeraten, ”Kone käy eikä koskaan lakkaa, on lapset ruokaa sen ja aikuiset sen kakkaa.”
11.30–12.15 Lounastauko
12.15–12.30 Aikuiskasvatuksen vuoden 2021 tiedeartikkelin julkistaminen
Minna Santaoja: Ampiaisten valepesien virkkaus monilajisen yhteiselon tunnusteluna. Aikuiskasvatus, 41(2), 127–139. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/109322/64151
12.30–14.00 Teemaryhmät sessio 1
- Teemaryhmä 3, Feminismi, ekokriisi ja aikuiskasvatus – Kriittistä aikuiskasvatusta 2020-luvulla (1/2)
- Teemaryhmä 5, Aikuiskasvatuksen näkökulmia rikkoviin elämäntilanteisiin (1/3)
- Teemaryhmä 6, Jatkuva oppiminen ja hyvinvointi työssä (1/3)
- Teemaryhmä 8, Muutoskyvykkyyden oppiminen ja kehittämien työelämässä (1/2)
- Teemaryhmä 10 Tunteet, toimijuus ja työelämän katkokset (1/3)
- Teemaryhmä 11, Sivistyksen tilat (1/2)
14.00–14.15 Tauko
14.15–15.45 Teemaryhmät sessio 2
- Teemaryhmä 3, Feminismi, ekokriisi ja aikuiskasvatus – Kriittistä aikuiskasvatusta 2020-luvulla (2/2)
- Teemaryhmä 5, Haavoilla. Aikuiskasvatuksen näkökulmia rikkoviin elämäntilanteisiin (2/3)
- Teemaryhmä 6, Jatkuva oppiminen ja hyvinvointi työssä (2/3)
- Teemaryhmä 8, Muutoskyvykkyyden oppiminen ja kehittämien työelämässä (2/2)
- Teemaryhmä 10 Tunteet, toimijuus ja työelämän katkokset (2/3)
- Teemaryhmä 11, Sivistyksen tilat (2/2)
15.45–16.00 Tauko
16.00–17.30 Teemaryhmät sessio 3
- Teemaryhmä 1, Adult education as a means of creating hope for the future / Aikuiskasvatus luomassa tulevaisuuden toivoa (1/2)
- Teemaryhmä 2, Elinikäinen oppiminen digitaalisessa mediayhteiskunnassa (1/2)
- Teemaryhmä 5, Aikuiskasvatuksen näkökulmia rikkoviin elämäntilanteisiin (3/3)
- Teemaryhmä 6, jatkuva oppiminen ja hyvinvointi työssä (3/3)
- Teemaryhmä 7, Kohti kriittistä aikuiskasvatuksellista ymmärrystä korkeakoulutuksen murroksesta (1/2)
- Teemaryhmä 10, Tunteet toimijuus ja työelämänkatkokset (3/3)
17.30–18.30 Aikauiskasvatuksen Tutkimusseuran vuosikokous
Perjantai 11.2.2022
8.30–10.00 Teemaryhmät sessio 4
- Teemaryhmä 1, Adult education as a means of creating hope for the future/ Aikuiskasvatus luomassa tulevaisuuden toivoa (2/2)
- Teemaryhmä 2, Elinikäinen oppiminen digitaalisessa mediayhteiskunnassa (2/2)
- Teemaryhmä 7, Kohti kriittistä aikuiskasvatuksellista ymmärrystä korkeakoulutuksen murroksesta (2/2)
- Teemaryhmä 9, Pedagogisen johtamisen monet mahdollisuudet (1/1)
10.00–10.15 Tauko
10.15–11.15 Pääluento: Yliopistotutkija Jaana Parviainen (Tampereen yliopisto), Kun tieto ei enää riitä: Tietämättömyyden tutkimus osana aikuiskasvatusta
11.15–11.30 Tauko
11.30–12.30 Penkkikahvila: Kansalaiset kuplassa – Mihin sivistystä tarvitaan?
Avoin linkki penkkikahvilaan: https://tuni.zoom.us/j/67997299642 (Meeting ID: 679 9729 9642)
12.30–13.00 Tunnustusten jako ja konferenssin päätös
Teemaryhmien aikataulut:
Teemaryhmä 1, Adult education as a means of creating hope for the future / Aikuiskasvatus luomassa tulevaisuuden toivoa:
To 16.00–17.30 Sessio 3:
- Marja Ahola ja Anita Hartikainen, Kokemuksia semilukutaitoisten maahanmuuttajien tablettikurssilta Suomessa – ”Kun tulin Suomeen, pidin kynää kädessäni ensimmäisen kerran. Älypuhelin minulla jo oli”
- Sirpa Ylimaula, Verkostoyhteistyön mahdollisuudet nuorten vaihtoehtoisten koulutuspolkujen kehittämiseksi
- Katri Mäkinen ja Anja Heikkinen, Kurkistus Komeettaan – yhteistutkimus työllistymistä edistävässä hankkeessa
Pe 8.30–10.00 Sessio 4:
- Jaakko Hyytiä ja Paula Alanen, A Multilevel Approach to Participating Vocational Training in Finnish Prisons
- Hanna Toiviainen, EduMAP for mapping communicative ecologies
- Miira Häkkinen, Aikuisten maahanmuuttaneiden kokemus kielenopiskelusta rakentamassa hyvinvointia Suomessa ja Saksassa
Teemaryhmä 2, Elinikäinen oppiminen digitaalisessa mediayhteiskunnassa
To 16–17.30 Sessio 3:
- Aavikko: Digitaitojen vertaisohjaus-toiminta kehitysvammaisten vertaisohjaajien kokemana
- Hänninen & Korpela: Läheisasiantuntijoiden rooli digitaitojen informaalissa oppimisessa myöhemmällä iällä
- Koski: Ikäihmisten onnistunut digitaalinen osallisuus: osaamisen jakaminen osallistavassa tutkimuksessa
- Rivinen: Ikäihmisten medialukutaidon geragogiikan kehittäminen
design-perustaisen tutkimuksen keinoin
Pe 8.30–10.00 Sessio 4:
- Ojala & Karjalainen: Informaatioteknologian alojen onnistuneissa täydennyskoulutuksissa opetellaan muutakin kuin tietoteknisiä taitoja
- Rivinen, Vuojärvi, Rasi-Heikkinen, Elo, Jokelainen & Ahokumpu: Korkeakouluyhteistyöllä kohti aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen parempaa ohjausosaamista
- Uotinen, Tyrväinen & Valkonen: Kirjoitettujen viestien kuunteleminen korkeakouluopintojen eriaikaisessa verkkokeskustelussa
Teemaryhmä 3, Feminismi, ekokriisi ja aikuiskasvatus – Kriittistä aikuiskasvatusta 2020-luvulla
To 12.30–14.00 Sessio 1:
- Päivi Kosonen – Shaming of Single Mothers Pursuing Doctoral Education – An Autoethnography of Entering Academia
- Jan Varpanen ja Tapio Santala –Kysyminen ja elämän tarkoitus
To 14.15–15.45 Sessio 2:
- Johanna Kallio ja Jan Varpanen – Itsekasvatus antroposeenin ajassa: elonkirjon hoivaaminen kriittisenä käytäntönä
- Outi Ylitapio-Mäntylä ja Lenita Hietanen – Eettinen kohtaaminen ohjaussuhteessa – vallan ja vastavallan kietoutumat
Teemaryhmä 4, Freire ja vapauttava aikuiskasvatus:
Teemaryhmä on peruttu
Teemaryhmä 5, Haavoilla. Aikuiskasvatuksen näkökulmia rikkoviin elämäntilanteisiin
To 12.30–14.00 Sessio 1:
- Iiris Lehto: avaus ja vuosikirjan teeman ja sisältöjen esittely
- Maija Korhonen, Päivi Siivonen & Ulpukka Isopahkala-Bouret: Sinnikkään työntekijän ihanne ja haavoittuvuus naisten asiantuntijatyössä
- Anna-Mari Simunaniemi (esittäjä), Santeri Halonen, Tiina Salmijärvi & Niina Impiö: Mikroyrittäjien haavoittuvuus ja parantava valmennus koronakriisissä
- Satu Mättö, Mirjami Ikonen & Taina Savolainen: Parantaako aika haavat luottamuksen rikkoutuessa? Narratiivinen tutkimus suomalaisilta työpaikoilta
- Yhteinen keskustelu noin 10 min
To 14.15–15.45 Sessio 2:
- Anne Elina Akola & Eeva-Kaisa Rönkä: Erityisherkkyys, muusikot ja kuormittava työ – voimavaroja ryhmävalmennuksella
- Päivi Armila & Mari Käyhkö: Kehkeytyvän aikuisuuden kipupisteitä
- Taina Savolainen & Mirjami Ikonen: Autoetnografia haavoittumisen tutkimuksessa
- Yhteinen keskustelu noin 10 min
To 16.00–17.30 Sessio 3:
- Anne Virtanen: Määrällisten tutkimusmenetelmäopintojen aikana syntyneet haavat sekä niiden juuret ja parannuskeinot – Kasvatustieteen opiskelijoiden näkökulma
- Erja Laakkonen: Kohtuus kohtuuttomuuden maailmassa
- Erja Laakkonen ja Iiris Lehto & yleisö: Loppukeskustelu
- Kirjan kirjoittajien yhteinen tuokio
Teemaryhmä 6, Jatkuva oppiminen ja hyvinvointi työssä
To 12.30–14.00 Sessio 1 (Oppiminen ja hyvinvointi):
- Soila Lemmetty & Kaija Collin: Mitä on kestävä työssä oppiminen?
- Pauliina Rikala & Kaisa Silvennoinen: Onko teknostressi asennekysymys? Teknologinen osaaminen jatkuvan oppimisen mahdollistajana
- Ilmari Puhakka, Markku Niemivirta, Liisa Postareff & Petri Nokelainen: Tavoiteorientaatiot työssä: Rakennusalan työntekijöiden tavoiteorientaatioprofiilit ja niiden yhteydet minäpystyvyyteen, oppimisen lähestymistapoihin ja työn imuun
To 14.15–15.45 Sessio 2 (Oppiminen ja ammatilliset polut)
- Annika Lepola: Systeeminen yhdessäoppiminen työelämässä
- Sara Keronen: Henkilöstön käsitykset yhteisöohjautuvasta työssä oppimisesta IT-alan organisaatiossa ja keskussairaalassa
- Eeva Leinonen, Mirja Väänänen & Anna-Mari Simunaniemi: Mikroyrittäjä tulevaisuuden polulla – osaamisilla ja ennakoinnilla toimintaympäristön muutoksia kohti
To 16.00–17.30 Sessio 3 (Oppimisen tuki ja johtaminen)
- Marianne Jaakkola: Organisaatio jatkuvan työssä oppimisen mahdollistajana
- Katja Köykkä: Intuitiolla mennään ja verkostoissa johdetaan – Esihenkilöiden tarinoita ammatillisen osaamisen johtamisesta
- Heta Rintala, Liisa Postareff & Essi Ryymin: Palaute jatkuvan oppimisen edistäjänä työssä
Teemaryhmä 7, Kohti kriittistä aikuiskasvatuksellista ymmärrystä korkeakoulutuksen murroksesta
To 16.00–17.30 Sessio 3:
- Tiina Junkkari, Miten kävi ammattikorkeakoulututkinnon aikuiskoulutuksessa?- AMK-tutkinnon aikuiskoulutus maakunnissa 1997–2015
- Johanna Annala, Tiedon rajat yliopiston ja ammattikorkeakoulujen yhteisissä opetussuunnitelmissa
- Eero Pantzar, Jatkuva oppiminen – elinikäisen oppimisen uhka
- Tuomas Tervasmäki, Jatkuva oppimisen reformi – mitä on tekeillä? Valotuksia jatkuvan oppimisen ideologisiin perustoihin
Pe 8.30–10.00 Sessio 4:
- Päivi Siivonen, Heli Mutanen, Maija Korhonen, Inka Hirvonen ja Katri Komulainen, Ulpukka Isopahkala-Bouret ja Nina Haltia, Korkeakoulusta valmistuneiden työllistettävyys ja koulutus- ja työelämätrajektorit. Pienten kertomusten analyysi laadullisessa seurantatutkimuksessa
- Timo Nevalainen, Yhteistyön ja yhteisöllisyyden muutos hybridiyhteisöissä
- Sirpa Törmä ja Sirpa Mäkinen, Näkökulmia yliopisto-opiskelijan itseohjautuvuuteen
Teemaryhmä 8, Muutoskyvykkyyden oppiminen ja kehittäminen työelämässä
To 12.30–14.00 Sessio 1:
- Kati Tikkamäki& Pauliina Tiuraniemi & Hanne Mäki-Hakola: Muutoskyvykkyyttä oppimassa ja kehittämässä Mara-alalla
- Hannele Kerosuo: Kohti jaettua osaamista rakennusalalla vertaisoppimalla
- Heljä Franssila: Ilmiöpohjaiset, poikkihallinnolliset työkäytännöt valtionhallinnossa – mahdollistajat ja jarruttajat
To 14.15–15.45 Sessio 2:
- Annukka Tapani: Oppiminen ja muutoskyvykkyys korkeakouluyhteisöissä
- Ritva Ylitervo: Jatkuva oppiminen ja ammatillinen toimijuus Miten ammatillinen toimijuus kytkeytyy jatkuvan oppimisen kenttään?
Teemaryhmä 9, Pedagogisen johtamisen monet mahdollisuudet
Pe 8.30–10.00 sessio 4:
- Tommi Haapaniemi, Pedagoginen johtaminen yliopiston oppimisympäristöjen kehittämistoiminnassa
- Pia Kola-Torvinen, Pedagoginen johtaminen kasvatus- ja koulutusalan johtajien silmin
Teemaryhmä 10, Tunteet, toimijuus ja työelämän katkokset
To 12.30–14.00 Sessio 1:
- Petri Ruotsalainen. Miten kehoa ja tunteita on käsitelty ammatillisen toimijuuden kirjallisuudessa?
- Katja Vähäsantanen ym. Ammatillinen toimijuus ja tunteet – käsi kädessä kuljemme työelämässä?
- Sanna Raiskio. Toimijuuden ja tunteiden merkitys yrityskulttuurin muutosmatkalla
- Heini Ikävalko ym. Tunnetoimijuuden tukeminen interventiolla; taitoja ja tekoja tunteisiin työssä
To 14.15–15.45 Sessio 2:
- Helena Taskinen. Tarinoita lähihoitaja-ammatinvalinnasta keski-iässä
- Anne Airaksinen. Herkkyyden kokemuksia muistelutyön menetelmin
- Susanna Paloniemi ym. Tunteet yhteisöllisissä työssä oppimisen prosesseissa
To 16.00–17.30 Sessio 3:
- Terhi Ek. ”Pitää olla ammattitaitoisia ihmisiä töissä” – Eettinen stressi ja professionaalisen rohkeuden tarve
- Miira Häkkinen. Mikä turhauttaa kotoutumiskoulutuksen kielenopettajaa?
Äänessä koulutuksen toteuttajat Suomessa ja Saksassa - Sari Niukkanen: Lapsen etu kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun aikana varhaiskasvatuksen opettajien käsityksinä ja kokemuksina
Teemaryhmä 11, Sivistyksen tilat
To 12.30–14.00 Sessio 1:
- Reijo Miettinen, professori emeritus, Helsingin yliopisto: ”J. V. Snellmanin sivistyskäsitteen merkityksestä aikuiskasvatustieteelle”
- Eeva Kallio, Jyväskylän ylisopisto: ”Moderni viisaustutkimus ja sivistys: lupauksia ja ongelmia?”
To 14.15–15.45 Sessio 2:
- Marion Fields, asiantuntija, Opintokeskus Sivis: ”Järjestöt sivistyksen tilana nyt ja tulevaisuudessa”
- Riikka Suhonen (ja työryhmä Hannele Cantell, Hanna Weselius ja Terhi Kouvo), tohtorikoulutettava, Helsingin yliopisto: ”Kuoroyhteisö sivistyksen tilana”
- Annika Pastuhov & Ari Sivenius,, tutkijatohtori, Åbo Akademi: ”Suomalaisten eduskuntapuolueiden jäsenkoulutuskäytäntöjen sivistyskäsitykset”