Työpaja: TERVEYSSOSIAALITYÖN PAIKKA TULEVAISUUDEN SOTE-KESKUKSISSA

Anna Metteri, yliopistonlehtori emerita, Tampereen yliopisto, anna.metteri@tuni.fi
Miia Ståhle, aluekoordinaattori, THL, miia.stahle@thl.fi

Tulevaisuuden sote-keskus edustaa laaja-alaista, palveluja kokoavaa monialaista toimintaympäristöä. Keskeistä on etsiä ja löytää yhteistyön toimintamalleja siten, että eri alojen ammattilaiset toimivat yhdessä asiakkaan parhaaksi. Tavoitteena on nähdä ihminen ja hänen elämäntilanteensa kokonaisuutena ja etsiä toimivia käytäntöjä, jotta pois lähettämisen kulttuurista siirryttäisiin siihen, että asiakas saa avun yhdellä yhteydenotolla ja saa tukea siihen, että löytää itselleen sopivat palvelut, joihin hänellä on oikeus. Tämä vaatii sote-keskuksessa työskenteleviltä henkilöiltä laaja-alaista ymmärrystä elämän kokonaisvaltaisuudesta ja ihmiselämän monimutkaisista tilanteista, joissa eri asiat vaikuttavat toisiinsa. Tulevaisuuden sote-keskus tarvitsee terveyssosiaalityön osaamista.

Työpajassa keskustellaan ajankohtaisesta Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen tilanteesta, käynnistyneistä hankkeista eri alueilla ja toimiviksi todetuista toimintamalleista. Mihin terveyssosiaalityön osaamista ja työotetta tulevaisuuden sote-keskuksessa tarvitaan? Miten terveyssosiaalityöntekijät voisivat paremmin tuoda näkyviin omaa osaamistaan? Onko tulevaisuuden sote-keskuksissa kahdenlaisia sosiaalityöntekijöitä? Toiset toimivat lähtökohtaisesti terveyssosiaalityöntekijöinä terveydenhuollon tiimeissä ja toiset lähtökohtaisesti sosiaalihuollon tiimeissä. Mikä on terveyssosiaalityöntekijöiden, sosiaaliohjaajien ja kuntoutusohjaajien työnjako ja yhdyspinta tulevaisuuden sote-keskuksessa?  Työpaja on avoin keskustelutilaisuus, jonka pohjaksi toivotaan alueellisissa työryhmissä mukana olevien sosiaalityöntekijöiden alustuksia terveyssosiaalityön paikasta sote-keskuksissa.

Katso työpajan materiaali tämän linkin kautta (linkki avautuu uuteen välilehteen)