Posteriesitykset

VERKKOKURSSI TERVEYDENHUOLLON AMMATTIHENKILÖILLE
Jussi Laitinen, Keski-Suomen sairaanhoitopiiri

Sosiaalihuollon tarpeen arviointi -verkkokurssin idea syntyi sairaanhoitopiirimme koulutuspalveluiden moniammatillisessa työryhmässä keväällä 2017. Sosiaalihuoltolain 35 §:n mukainen ilmoitusvelvollisuus oli tullut voimaan 2015 ja siihen viittaavat terveydenhuoltolain 50a ja 53a §:n lainkohdat 1.1.2017.

Lastensuojelulain mukainen ilmoitusvelvollisuus käytäntöineen oli terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskuudessa jo jokseenkin tuttua arkityötä. Sen sijaan sosiaalihuoltolain mukainen potilaan ilmeisen sosiaalihuollon tarpeen huomioiminen, siitä ilmoittaminen, laissa määriteltyjen palveluiden moninaisuus, sekä potilaan ohjaus-, yhteydenotto- ja ilmoituskäytännöt olivat vieraita ja koettiin monimutkaisiksi. Tämän vuoksi sosiaalipalveluihin ohjaaminen vastaanotto- ja hoitotilanteessa oli vähäistä.Totesimme, että lakisääteiset ilmoitusvelvollisuudet koskevat kaikkia terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja kaikkia toimipisteitä. Koulutusta tästä teemasta järjestetään organisaatioissa vaihtelevasti ja osin koulutus korvataan lyhyellä kirjallisella ohjeistuksella. Uhkana näimme, ettei potilaiden lakisääteinen oikeus toteudu, ellei aiheesta kouluteta pitkäjänteisesti. Näimme, että verkossa tapahtuvalle koulutukselle on ilmeinen tarve ja suuri potentiaalinen käyttäjäkunta. Päätimme järjestää aiheesta paikallisen koulutuksen keväällä 2018 ja samalla pidimme neuvottelun kouluttajana toimineen OTK Kati Saastamoisen ja Kustannus Oy Duodecimin päätoimittaja Hanna Pelttarin kanssa. Yhdessä päädyimme valmistamaan verkkokurssin terveydenhuollon ammattilaisille sekä terveydenhuollossa asiakkaiden kanssa työskenteleville muille asiantuntijoille.

Käytännön toteutuksessa tärkeänä pidettiin sitä, että kurssi on käytännönläheinen ja antaa suorittajalle oivalluksen siitä, miten asia koskee juuri hänen päivittäistä työtään. Tavoitteena oli lisäksi valmistaa kurssi siten, että sisältöön voisi tarvittaessa myöhemminkin palata sekä ohjata omatoimiseen syventymiseen aiheessa.

Keski-Suomen sairaanhoitopiirillä on julkaisusopimuksen mukaan myös päivitysvelvollisuus kurssin tietoihin.

Arviomme mukaan terveydenhuollon sosiaalityöntekijät voivat hyödyntää verkkokoulutusta:

  • omassa työssään; sekä verkkokurssin sisältöä että linkkejä
  • konsultoidessa ja kouluttaessa terveydenhuollon henkilöstä
  • opiskelijoiden ohjauksessa

Verkkokoulutuksen suorittamisen lisäksi aiheeseen voi palata ilman koulutuskirjautumista.

Koulutus löytyy osoitteesta: https://www.oppiportti.fi/op/dvk00158

VAINAJAN ASIOIDENHOITO – IHMISARVOA KUNNIOITTAVAT KÄYTÄNNÖT
Jenni Pesola, HUS Sisätaudit ja kuntoutus

Posterissa esittelen Helsingin yliopiston sosiaalityön maisteriopintojen yhteydessä vuonna 2019 tehtyä käytäntötutkimusta ”Vainajan asioidenhoito – ihmisarvoa kunnioittavat käytännöt”. Tutkimuksen tavoitteena on ollut tunnistaa vainajan asianhoitoon liittyviä haasteita terveyssosiaalityössä sekä nostaa esiin asioita, joihin ei ole löytynyt yhtenäistä toimintamallia.

Tutkimuksen tuloksena todetaan, että terveyssosiaalityöntekijän työnkuva vainajan asioita hoitaessa ei ole selkeä ja se on erilaista riippuen siitä, onko vainajalla tämän asioita hoitavia omaisia vai ei. Tutkimuksessa nostetaan esille myös vainajan asioiden hoitoon liittyviä eettisiä erityiskysymyksiä, joista terveyssosiaalityöntekijät korostavat erityisesti vainajan ihmisarvon kunnioittamista.

TERVEYSSOSIAALITYÖN KEHITTÄMINEN, SOSIAALITYÖNTEKIJÖIDEN KEHITTÄMISTEHTÄVÄT TÄYDENNYSKOULUTUSOHJELMASSA 2019-2021
Anna Metteri, Tampereen yliopisto

Tampereen yliopistossa on syksystä 2019 alkaen toteutettu Terveyssosiaalityön täydennyskoulutusohjelmaa, joka päättyy helmikuussa 2021. Koulutuksen vetäjinä ovat toimineet KT, suunnittelija Tuula Kostiainen ja YTT, yliopistonlehtori Anna Metteri. Koulutukseen osallistujat on valittu erilaisista terveyssosiaalityön työpaikoista ja eri puolilta Suomea, mikä on osaltaan mahdollistanut näkökulmien monipuolisuuden ja toinen toisiltaan oppimisen yhteisessä prosessissa.

Koulutuksen ensimmäisessä lähiopetusjaksossa osallistujat tekivät yhteisen ”tavoitepuun” ja valitsivat toimintavan, jossa ei kilpailla keskenään, vaan pyritään yhdessä edistämään terveyssosiaalityön kehitystä, mikä on kaikkien osallistujien etu. Jokainen koulutukseen osallistuja on tehnyt omaan työhönsä liittyvän kehittämistehtävän (5 p), jota on käsitelty monin tavoin koko koulutusprosessin ajan. Kehittämistehtävien varsinainen ohjaus on tapahtunut videovälitteisesti Zoom-yhteydellä kolmen tai neljän hengen vertaisryhmissä, jossa ohjaajat ja koulutuksen osallistujat ovat yhdessä keskustelleet ja kommentoineet jokaisen kehittämistehtävää.

Tutkimustarkastelun ohella käytännönläheisessä tarkastelussa on reflektoitu osallistujan esiin ottamia ammatillisia kysymyksiä, työn ydintehtävää ja sen suhteita muihin ammatteihin ja organisaatioihin sekä kehittämistehtävää suhteessa tekijän työympäristöön. Koulutus on tuonut monenlaista taustatukea kehittämistehtävän tekemiseen. Kehittämistehtävien tekeminen ja siihen liittyvä ohjauskeskustelu on auttanut tunnistamaan ja vahvistamaan oman asiantuntijuuden käyttöä oikea-aikaisesti moniammatillisessa toimintaympäristössä. Tutkivalla otteella tehty kehittämistyö on väline ammatin aseman ja tehtävän paikantamiseksi organisaatiossa, samalla väline asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi ja vaikuttavan palvelupolun rakentamiseksi. Kriittinen reflektio on nostanut tarkasteluun käytännön työssä toteutettavat arvot ja ne arvot, jotka eivät toteudu. Posteriesityksessä keskustelen koulutukseen osallistuvien terveyssosiaalityöntekijöiden kehittämistehtävistä, niiden tavoitteista, toteutuksesta ja merkityksestä. Jaan myös luettelon tammikuussa 2021 valmistuvista kehittämistehtävistä ja joidenkin kehittämistehtävien abstrakteja.

PSYKIATRI PEKKA SALMELAN HAASTATTELU
SOTE-YHTEISTYÖTÄ NELJÄLLÄ VUOSIKYMMENELLÄ
Päivi Rantanen, Terveyssosiaalityön täydennyskoulutus, Tampereen yliopisto

Psykiatri Pekka Salmela aloitti työuransa Tampereen sosiaaliviraston lääkärinä 1980-luvun alussa. Hän jäi eläkkeelle joulukuussa 2020 Tampereen kaupungin Psykiatria- ja päihdekeskuksesta. Pekka Salmelalla on humaani suhtautuminen potilaisiin, mielenterveys- ja päihdeongelmiin sekä yhteistyöhön eri tahojen kanssa. Hän kertoo haastattelussa työstään neljällä vuosikymmenellä. Haastattelijana on sosiaalityöntekijä Päivi Rantanen Tampereen yliopiston Terveyssosiaalityön täydennyskoulutusohjelmasta 2019-2021.

Katso haastattelu tämän linkin kautta (linkki avautuu uuteen välilehteen)