TAMKin myyntikoulutus sai kansainvälisen tunnustuksen

Yhdysvaltalainen Sales Education Foundation (SEF) on nostanut Tampereen ammattikorkeakoulun yhdeksi maailman parhaista myyntikorkeakouluista.

Jokavuotisessa julkaisussaan SEF listaa maailman parhaat myyntikorkeakoulut, joiden joukkoon TAMK kipusi nyt ensimmäistä kertaa. Listalla on 171 korkeakoulua Yhdysvalloista sekä 18 korkeakoulua muualta maailmasta.

Myynnin johtamisen yliopettaja Pia Hautamäki Tampereen ammattikorkeakoulusta on iloinen saavutuksesta.

– Tutkintoon johtavia myyntikoulutuksia on järjestetty TAMKissa vuodesta 2016 lähtien, ja niiden eteen on nähty paljon vaivaa. Myyntikoulutuksemme ja -tutkimuksemme on laaja-alaista, laadukasta ja eri tasoille ulottuvaa. Tunnustus on erittäin ansaittu.

TAMKin myyntikoulutus pohjautuu uusimpaan myynnin tutkimustietoon ja yritysten kanssa tehtävään yhteistyöhön. Hautamäki on parhaillaan vierailulla Yhdysvalloissa Houstonin yliopistossa, jossa hän tutkii myynnin johtamista huippututkijoiden kanssa ja hakee oppia TAMKin opintosuunnitelmien kehittämistyöhön.

SEF:n tavoitteena on lisätä myynnin tutkimusta ja koulutusta ympäri maailmaa, ja se pyrkii kohentamaan myynnin ammattimaisuutta korkeakoulujen kanssa tehtävän yhteistyön kautta. Hautamäki tekee SEF:n kanssa yhteistyötä, jonka tavoitteena on lisätä tutkintoon johtavaa myyntikoulutusta Euroopan tasolla. Yhdessä Toledon yliopiston myynnin professori Ellen Pullinsin kanssa hän kirjoitti SEF:n julkaisuun artikkelin siitä, miten myyntiä koulutetaan maailmanlaajuisesti.

Kansainvälinen tunnustus lisää vetovoimaa

SEF:n listalle päästäkseen korkeakoulujen on osallistuttava arviointiin, jossa niiden opintosuunnitelmia ja myynnin koulutustarjontaa tarkastellaan laaja-alaisesti. Myyntikoulutusten kehittämistyön tulee olla jatkuvaa, koska alakin muuttuu koko ajan.

Hautamäki pitää tunnustusta ainutlaatuisena.

– SEF:n myöntämää tunnustusta ei ole joka korkeakoululla. On hienoa, että TAMK onnistui pääsemään listalle kuuden vuoden kehittämistyön pohjalta!

Hautamäki uskoo, että tunnustuksella on TAMKille suuri merkitys. Kansainvälinen tunnustus tukee erinomaisesti TAMKin strategian kansainvälisyystavoitteita. Se saattaa hyvinkin vaikuttaa positiivisesti muiden kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä hakijamääriin.

– Tämä lisää TAMKin houkuttelevuutta yhteistyökumppanina muille kansainvälisille korkeakouluille ja yrityksille. Ja kukapa myynnistä kiinnostunut opiskelija ei haluaisi opiskella maailman parhaimpiin lukeutuvassa myyntikorkeakoulussa?

Muista suomalaisista ammattikorkeakouluista SEF:n listalle ovat ponnistaneet Turun ammattikorkeakoulu sekä Haaga-Helia-ammattikorkeakoulu, jotka aloittivat myyntikoulutuksensa jo vuosina 2007–2008.

Lisätietoja:
Pia Hautamäki, yliopettaja, myynnin johtaminen, Tampereen ammattikorkeakoulu, p. 040 4156 827, pia.hautamaki@tuni.fi

Tutustu Sales Education Foundationin (SEF) julkaisuun täällä.

Tiedote on julkaistu TAMK Intrassa 21.4.2022. Teksti: Emmi Suominen