Rinnakkaissessiot

Huom. Esitykset ovat joko 20 minuuttia (esitys 15 minuuttia, keskustelu 5 minuuttia) tai 30 minuuttia (esitys 20 minuuttia, keskustelu 10 minuuttia) pituudeltaan.

Rinnakkaissessiot 13.00-14.30

Integrointi ja eheyttäminen (pj. Marja-Leena Rönkkö)

Sali B3117

13.00-13.20 Somerkoski & Lindfors: Turvallisuuspedagogiikka ainedidaktiikan virrassa
13.20-13.40 Takalo: Opetukseen integroitu liike innostaa ja tukee oppimista
13.40-14.10 Stenberg & Komulainen: Draamakasvatus eheyttävän opetuksen ja oppimisen keskiössä
14.10-14.30 Rönkkö, Rintala & Aerila: Mistä ystävä Ötti Mönkiäiselle? – Yhteinen konteksti käsityötuotteen suunnittelulle draaman työtapojen ja kuvittelun avulla

Opetusmenetelmät (pj. Katri-Helena Rautiainen)

Sali B3118

13.00-13.30 Hiljanen & Tallavaara: ”Jäimme vielä ryhmänä pohtimaan sitä, onko eettisesti kyseenalaista altistaa oppilaat sellaiselle tiedolle, jonka tiedämme lähtökohtaisesti olevan väärää tai täysin keksittyä?” – Huijaamalla kriittiseksi ajattelijaksi?
13.30-14.00 Toivanen: Oheisviestinnällisen vuorovaikutusosaamisen kehittäminen osana opettajuutta
14.00-14.30 Rautiainen: Opetuksen interventiosta ääni-instrumentin kehittämiseen ja sen arviointiin

Kieli- ja kirjallisuuskasvatus (pj. Emilia Luukka)

Sali B4115

13.00-13.20 Lakka & Pietilä: ”Tuemme lukuharrastusta ja lukuintoa edistäviä lukuelämyksiä”- yksilöllinen kiinnostus lukemisen edellytyksenä
13.20-13.50 Tainio: Millaisesta kirjallisuudesta yläkoululaiset innostuvat?
13.50-14.10 Sääskilahti, Saviniemi & Palola: Yhdeksäsluokkalaisten näkemyksiä nuorten luku- ja kirjoitustaidosta
14.10-14.30 Luukka: Mitä, miksi ja miten kirjallisuutta kielikasvatukseen? Systemaattinen katsaus tutkimuskirjallisuuteen kirjallisuuden sisällyttämisestä kielikasvatukseen

Kielikasvatus, vieraat kielet (pj. Laura Pihkala-Posti)

Sali B4116

13.00-13.30 Lahti & Vuorio: Kielten aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä TVT:n käytöstä kieltenopetuksessa
13.30-14.00 Mäkipää: Palautekäytännöt lukion kieltenopetuksessa
14.00-14.30 Pihkala-Posti: Valinnaiskielten opetuksen kriisiytimessä tässä ja nyt

Matematiikka (pj. Tomi Kärki)

Sali B0039

13.00-13.20 Mutanen: Matemaattisen päättelyn opettamisesta
13.20-13.40 Poranen: Matemaattista ja pedagogista ongelmanratkaisua oppimassa
13.40-14.10 Kärki: Ekvivalentit yhtälöt sanallisten tehtävien tulkintoina
14.10-14.30 Tuominen & Kärki: Luokanopettajaopiskelijoiden matemaattiset valmiudet vanhan ja uuden valintaprosessin taitteessa

Biologia ja TVT (pj. Reijo Kupiainen)

Sali B3116

13.00-13.30 Uitto & Lukkarinen: Pelillisyys ja ulkona oppiminen – perusopetuksen opettajat opetuspelin suunnittelijoina ja toteuttajina
13.30-14.00 Kervinen: Digitaalinen viestintä dialogisen vuorovaikutuksen mahdollistajana biologian opetuksessa
14.00-14.30 Saastamoinen & Rissanen: Tietokoneiden käyttö opetuksen ja oppimisen tukena

Maantieto (pj. Sirpa Tani)

Sali B3113

13.00-13.30 Kaasinen, Juvonen & Routarinne: Viidesluokkalaisten Eurooppa. Oppilaiden tietokäytänteet ja ajatuskartan laatimisen prosessit ympäristöopin tunnilla
13.30-14.00 Kärkkäinen, Eriksson & Tahvanainen: Luokanopettajaopiskelijat Joensuun kaupunkitilan tutkijoina
14.00-14.30 Tani, Cantell & Hilander: Ylioppilaskoe maantieteen merkityksellisen tiedon mittaajana?

Projektioppiminen ja eriyttäminen luonnontieteissä (pj. Terhi Mäntylä)

Sali B3108

13.00-13.30 Vilhunen: Projektioppimisen opiskelumenetelmien vaikutus tilannekohtaiseen sitoutumiseen
13.30-14.00 Turkkila, Juuti, Lavonen & Salmela-Aro: Digitaalinen osaamistesti lukion projektioppimisen arviointiin fysiikassa
14.00-14.30 Lehtinen & Nieminen: Luonnontieteen opettajien käsityksiä ja käytänteitä kokeellisen työskentelyn eriyttämiseen liittyen

Katsomusaineet (pj. Inkeri Rissanen)

Sali B3112

13.00-13.20 Kimanen: Uskonnonopetus yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden asialla?
13.20-13.40 Kallioniemi, Mikkonen & Kuusisto: Lukiolaisten käsityksiä katsomusaineiden opetuksesta koulussa
13.40-14.00 Ubani, Lemettinen, Hirvonen & Hyvärinen: Miten uskonnon vuoden 2014 opetussuunnitelmassa on käsitelty moninaisuutta?

 

Rinnakkaissessiot 16.00-17.00

Oppiaineiden ja opettajankoulutus (pj. Raisa Harju-Autti)

Sali B3117

16.00-16.20 Lindfors, Somerkoski, Hilander & Lahtivirta: Turva(llisuus)kävely opetusmenetelmänä: mitä, miksi ja miten?
16.20-16.40 Hankala & Leskinen: Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia matematiikan ja äidinkielen integroinnista
16.40-17.00 Harju-Autti, Hanska, Lahti & Saarnio: Lukio-opetuksen kehittäminen: oppiainerajat ylittävä opetus

Äidinkieli ja moninaisuus (pj. Laura Lahti)

Sali B3116

16.00-16.30 Ouakrim-Soivio & Saario: Monikielisten opiskelijoiden tekstitaidot historiassa
16.30-16.50 Heilä-Ylikalllio & Slotte: Pohjoismaista äidinkielen didaktiikan tutkimusta – Diskussion om NNMF och Finland 
Peruuntunut: Oja & Itäkare: Sukupuolisensitiivinen kirjallisuuskasvatus

Äidinkieli ja opettajankoulutus (pj. Pirjo Kulju)

Sali B4116

16.00-16.20 Ahlholm ym.: Päivitetty suomen kielen ja kirjallisuuden didaktiikka
16.20-16.40 Torvelainen, Hankala, Tarnanen, Kainulainen & Aalto: Luokanopettajaopiskelijat tekstien tuottajina yliopistovuoden aikana
16.40-17.00 Peruuntunut: Routarinne: Kielioppia kohden: aineenopettajat luokanopettajia opettamassa

Biologia (pj. Jaska Poranen)

Sali B3118

16.00-16.30 Aivelo: Oppikirjavalinnat ja opettajan opetuspainotukset korreloivat vahvasti genetiikan oppimiseen liittyvien asenteiden kanssa
16.30-17.00 Yli-Panula, Hopkins & Tran: Sosiotieteelliset ongelmat argumentaatiotaitojen kehittämisen välineenä biologian opetuksessa

Science education (pj. Terhi Mäntylä)

Sali B3113

16.00-16.20 Peruuntunut: Torkar: Biodiversity Education: Implications for K-12 Teachers
16.20-16.40 Vehmaa: Learning Physics in Open-ended Innovation Project
16.40-17.00 Mäntylä, Nousiainen & Partanen: Upper-secondary school physics students’ understanding of the greenhouse effect

Oppilas- ja lapsikeskeisyys ympäristö- ja luonnontieteissä (pj. Roosa Yli-Pietilä)

Sali B4115

16.00-16.20 Kaasinen: Metsärunot lasten ja nuorten ympäristöajastusten tulkkina
16.20-16.40 Kärkkäinen, Waltzer, Nuutinen & Havu-Nuutinen: Tutkimushuone – lasten suunnittelema oppimisympäristö päiväkodissa
16.40-17.00 Kesler & Kärnä: Miten oppilaskeskeisyys näkyy eri ikäluokkien opettajien luonnontieteen opetustuokioiden raporteissa

Käsityön ja tuotekehityksen opetusmenetelmät (pj. Tero Juuti)

Sali B3108

16.00-16.30 Lahti & Fernström: Käänteinen vertaispalaute käsityötieteen kontekstissa
16.30-17.00 Lehtonen, Juuti & Rättyä: Didaktisten valintojen vaikutus ryhmien oppimiseen tuotekehityksen oppiaineessa