Huom. Esitykset ovat joko 20 minuuttia (esitys 15 minuuttia, keskustelu 5 minuuttia) tai 30 minuuttia (esitys 20 minuuttia, keskustelu 10 minuuttia) pituudeltaan.
Rinnakkaissessiot 13.00-14.30
Integrointi ja eheyttäminen (pj. Marja-Leena Rönkkö)
Sali B3117
13.00-13.20 | Somerkoski & Lindfors: Turvallisuuspedagogiikka ainedidaktiikan virrassa |
13.20-13.40 | Takalo: Opetukseen integroitu liike innostaa ja tukee oppimista |
13.40-14.10 | Stenberg & Komulainen: Draamakasvatus eheyttävän opetuksen ja oppimisen keskiössä |
14.10-14.30 | Rönkkö, Rintala & Aerila: Mistä ystävä Ötti Mönkiäiselle? – Yhteinen konteksti käsityötuotteen suunnittelulle draaman työtapojen ja kuvittelun avulla |
Opetusmenetelmät (pj. Katri-Helena Rautiainen)
Sali B3118
13.00-13.30 | Hiljanen & Tallavaara: ”Jäimme vielä ryhmänä pohtimaan sitä, onko eettisesti kyseenalaista altistaa oppilaat sellaiselle tiedolle, jonka tiedämme lähtökohtaisesti olevan väärää tai täysin keksittyä?” – Huijaamalla kriittiseksi ajattelijaksi? |
13.30-14.00 | Toivanen: Oheisviestinnällisen vuorovaikutusosaamisen kehittäminen osana opettajuutta |
14.00-14.30 | Rautiainen: Opetuksen interventiosta ääni-instrumentin kehittämiseen ja sen arviointiin |
Kieli- ja kirjallisuuskasvatus (pj. Emilia Luukka)
Sali B4115
13.00-13.20 | Lakka & Pietilä: ”Tuemme lukuharrastusta ja lukuintoa edistäviä lukuelämyksiä”- yksilöllinen kiinnostus lukemisen edellytyksenä |
13.20-13.50 | Tainio: Millaisesta kirjallisuudesta yläkoululaiset innostuvat? |
13.50-14.10 | Sääskilahti, Saviniemi & Palola: Yhdeksäsluokkalaisten näkemyksiä nuorten luku- ja kirjoitustaidosta |
14.10-14.30 | Luukka: Mitä, miksi ja miten kirjallisuutta kielikasvatukseen? Systemaattinen katsaus tutkimuskirjallisuuteen kirjallisuuden sisällyttämisestä kielikasvatukseen |
Kielikasvatus, vieraat kielet (pj. Laura Pihkala-Posti)
Sali B4116
13.00-13.30 | Lahti & Vuorio: Kielten aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä TVT:n käytöstä kieltenopetuksessa |
13.30-14.00 | Mäkipää: Palautekäytännöt lukion kieltenopetuksessa |
14.00-14.30 | Pihkala-Posti: Valinnaiskielten opetuksen kriisiytimessä tässä ja nyt |
Matematiikka (pj. Tomi Kärki)
Sali B0039
13.00-13.20 | Mutanen: Matemaattisen päättelyn opettamisesta |
13.20-13.40 | Poranen: Matemaattista ja pedagogista ongelmanratkaisua oppimassa |
13.40-14.10 | Kärki: Ekvivalentit yhtälöt sanallisten tehtävien tulkintoina |
14.10-14.30 | Tuominen & Kärki: Luokanopettajaopiskelijoiden matemaattiset valmiudet vanhan ja uuden valintaprosessin taitteessa |
Biologia ja TVT (pj. Reijo Kupiainen)
Sali B3116
13.00-13.30 | Uitto & Lukkarinen: Pelillisyys ja ulkona oppiminen – perusopetuksen opettajat opetuspelin suunnittelijoina ja toteuttajina |
13.30-14.00 | Kervinen: Digitaalinen viestintä dialogisen vuorovaikutuksen mahdollistajana biologian opetuksessa |
14.00-14.30 | Saastamoinen & Rissanen: Tietokoneiden käyttö opetuksen ja oppimisen tukena |
Maantieto (pj. Sirpa Tani)
Sali B3113
13.00-13.30 | Kaasinen, Juvonen & Routarinne: Viidesluokkalaisten Eurooppa. Oppilaiden tietokäytänteet ja ajatuskartan laatimisen prosessit ympäristöopin tunnilla |
13.30-14.00 | Kärkkäinen, Eriksson & Tahvanainen: Luokanopettajaopiskelijat Joensuun kaupunkitilan tutkijoina |
14.00-14.30 | Tani, Cantell & Hilander: Ylioppilaskoe maantieteen merkityksellisen tiedon mittaajana? |
Projektioppiminen ja eriyttäminen luonnontieteissä (pj. Terhi Mäntylä)
Sali B3108
13.00-13.30 | Vilhunen: Projektioppimisen opiskelumenetelmien vaikutus tilannekohtaiseen sitoutumiseen |
13.30-14.00 | Turkkila, Juuti, Lavonen & Salmela-Aro: Digitaalinen osaamistesti lukion projektioppimisen arviointiin fysiikassa |
14.00-14.30 | Lehtinen & Nieminen: Luonnontieteen opettajien käsityksiä ja käytänteitä kokeellisen työskentelyn eriyttämiseen liittyen |
Katsomusaineet (pj. Inkeri Rissanen)
Sali B3112
13.00-13.20 | Kimanen: Uskonnonopetus yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden asialla? |
13.20-13.40 | Kallioniemi, Mikkonen & Kuusisto: Lukiolaisten käsityksiä katsomusaineiden opetuksesta koulussa |
13.40-14.00 | Ubani, Lemettinen, Hirvonen & Hyvärinen: Miten uskonnon vuoden 2014 opetussuunnitelmassa on käsitelty moninaisuutta? |
Rinnakkaissessiot 16.00-17.00
Oppiaineiden ja opettajankoulutus (pj. Raisa Harju-Autti)
Sali B3117
16.00-16.20 | Lindfors, Somerkoski, Hilander & Lahtivirta: Turva(llisuus)kävely opetusmenetelmänä: mitä, miksi ja miten? |
16.20-16.40 | Hankala & Leskinen: Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia matematiikan ja äidinkielen integroinnista |
16.40-17.00 | Harju-Autti, Hanska, Lahti & Saarnio: Lukio-opetuksen kehittäminen: oppiainerajat ylittävä opetus |
Äidinkieli ja moninaisuus (pj. Laura Lahti)
Sali B3116
16.00-16.30 | Ouakrim-Soivio & Saario: Monikielisten opiskelijoiden tekstitaidot historiassa |
16.30-16.50 | Heilä-Ylikalllio & Slotte: Pohjoismaista äidinkielen didaktiikan tutkimusta – Diskussion om NNMF och Finland |
Peruuntunut: Oja & Itäkare: Sukupuolisensitiivinen kirjallisuuskasvatus |
Äidinkieli ja opettajankoulutus (pj. Pirjo Kulju)
Sali B4116
16.00-16.20 | Ahlholm ym.: Päivitetty suomen kielen ja kirjallisuuden didaktiikka |
16.20-16.40 | Torvelainen, Hankala, Tarnanen, Kainulainen & Aalto: Luokanopettajaopiskelijat tekstien tuottajina yliopistovuoden aikana |
16.40-17.00 | Peruuntunut: Routarinne: Kielioppia kohden: aineenopettajat luokanopettajia opettamassa |
Biologia (pj. Jaska Poranen)
Sali B3118
16.00-16.30 | Aivelo: Oppikirjavalinnat ja opettajan opetuspainotukset korreloivat vahvasti genetiikan oppimiseen liittyvien asenteiden kanssa |
16.30-17.00 | Yli-Panula, Hopkins & Tran: Sosiotieteelliset ongelmat argumentaatiotaitojen kehittämisen välineenä biologian opetuksessa |
Science education (pj. Terhi Mäntylä)
Sali B3113
16.00-16.20 | Peruuntunut: Torkar: Biodiversity Education: Implications for K-12 Teachers |
16.20-16.40 | Vehmaa: Learning Physics in Open-ended Innovation Project |
16.40-17.00 | Mäntylä, Nousiainen & Partanen: Upper-secondary school physics students’ understanding of the greenhouse effect |
Oppilas- ja lapsikeskeisyys ympäristö- ja luonnontieteissä (pj. Roosa Yli-Pietilä)
Sali B4115
16.00-16.20 | Kaasinen: Metsärunot lasten ja nuorten ympäristöajastusten tulkkina |
16.20-16.40 | Kärkkäinen, Waltzer, Nuutinen & Havu-Nuutinen: Tutkimushuone – lasten suunnittelema oppimisympäristö päiväkodissa |
16.40-17.00 | Kesler & Kärnä: Miten oppilaskeskeisyys näkyy eri ikäluokkien opettajien luonnontieteen opetustuokioiden raporteissa |
Käsityön ja tuotekehityksen opetusmenetelmät (pj. Tero Juuti)
Sali B3108
16.00-16.30 | Lahti & Fernström: Käänteinen vertaispalaute käsityötieteen kontekstissa |
16.30-17.00 | Lehtonen, Juuti & Rättyä: Didaktisten valintojen vaikutus ryhmien oppimiseen tuotekehityksen oppiaineessa |