Konferenssia edeltävä ohjelma 11.11.2020

9:30-12:00 Feministisen pedagogiikan tulevaisuus, Hilma-verkoston webinaari. Ilmoittautuminen 4.11. mennessä tällä lomakkeella. Zoom-linkki tilaisuuteen toimitetaan ennakkoon ilmoittautuneille.

Ohjelma (pj Taru Leppänen, Turun yliopisto):
9:30 Avaus ja tervetuloa, miten toimitaan, esittäytyminen chatissa
9:45 Prof. Kristiina Brunila (Helsingin yliopisto): Kriittisenä feministiopettajana markkinayliopistossa
10:15 Kysymyksiä ja keskustelua
*pieni tauko*
10:45 Prof. Päivi Naskali (Lapin yliopisto): Feministisen pedagogiikan tulevaisuuskuvia
11:15 Kysymyksiä ja keskustelua
11:45 Loppukommentit

12.30–16.30 Empiria ja tietäminen kulttuurintutkimuksessa: Avoin juhlaseminaari

Kulttuurintutkimuksen professori Helmi Järviluoma-Mäkelän ja sukupuolentutkimuksen professori Jaana Vuoren juhlaseminaarissa pohditaan tapausesimerkeistä ponnistaen, millaisiin tieto- ja todellisuuskäsityksiin kulttuurintutkimus sitoutuu ja mitä tiedonmuodostus tarkoittaa erilaisissa empiirissä tutkimusasetelmissa. Juhlaseminaarin ensimmäinen osa järjestettiin Joensuussa 6.3.2020. Kaikille avoin seminaari järjestetään verkossa Zoom-webinaarina: http://bit.ly/empiria-ja-tietaminen. Tapahtumaan ei ole ennakkoilmoittautumista.

12.30 Seminaarin avaus (Juhana Venäläinen & Taina Kinnunen)
12.45 Teema 1: Tietäminen ja asiantuntijuus (pj. Taina Kinnunen)
· Suvi Ronkainen: Tiedon erityisyys kulttuuri- ja yhteiskuntatutkimuksessa
· Kirsti Lempiäinen & Liisa Rantalaiho: Oman ja jaetun tiedon jäljittäminen
· Eeva Jokinen: Asiantuntijuus tilanteisena tietona
13.45 Kahvitauko ja taidevälike: Caminhada Sensorial (Inkeri Aula)
14.00–15.00 Teema 2: Tiedontuotannon muodostelmia (pj. Juhana Venäläinen)
· Aino Tormulainen: Tietäminen yhdessä muisteluna
· Hanna Ojala & Ilkka Pietilä: Tiedon tuottamisen sukupuolittuneisuus
· Minna Nikunen, Tuija Koivunen & Päivi Korvajärvi: Tutkijat ja toimittajat tutkimusyhteistyössä
15.00 Kahvitauko ja taidevälike: Ghost Light (Mark Niskanen, Jani-Matti Salo & Inkeri Aula)
15.15 Teema 3: Aistein paikantunut tieto (pj. Taina Kinnunen)
· Heikki Uimonen & Juhana Venäläinen: Kaupunki toisintietämisen kenttänä
· Eeva Pärjälä & Sonja Pöllänen: Paikkaan kiinnittyminen urbaanissa kaupunkiympäristössä
· Meri Kytö: Abiturientit melun tietäjinä
16.15–16.30 Seminaarin päätös

Kahvitauko-ohjelman esittelyt löydät täältä.

16.30–17.00 Kirjan julkistamistilaisuus: Perhe- ja läheissuhteet sateenkaaren alla, toim. Annukka Lahti, Kia Aarnio, Anna Morning ja Jenni Kerppola (Gaudeamus).

Kaikille avoin julkistamistilaisuus järjestetään Zoom-alustalla: https://jyufi.zoom.us/j/62793915370 (Meeting ID: 627 9391 5370)

17.00-18.30 Meet the jineoloji-department at Rojava University. What is jineolojî and how do we work with society in the midst of war? (organizer: Freja Högback, Åbo Akademi University) (Zoom-linkki lähetetään konferenssiin ilmoittautuneille.)

Jineolojî is a women’s science that has come out of the Kurdish freedom movement. The jineolojî-department is a new department in the University of Rojava in North-East Syria. The University of Rojava was founded in Qamişlo city in 2016, in the midst of the war, conflict, and extraordinary situation in Syria, in particular in Rojava/North and East of Syria. In this regard, it is an outcome of the Rojava Revolution. The UoR believes that there is a need for new values and a new perspective in philosophy, and sociology, and that this will exist with a democratic, ecological, social, and non-sexist understanding. These values are at the core of the UoR’s science and education system.

The jineolojî-department will present themselves and what they do, and after the presentation there is room for questions and discussion.