Kaupin kampus: Tutustu tarkemmin vierailukohteisiin

Koulutustorilla tavataan

Koulutukset

• Bioteknologian ja biolääketieteen tekniikan koulutus, Luonnontieteiden kandidaatti ja filosofian maisteri
  • Lääketieteen lisensiaatin koulutus
  • Terveystieteiden koulutus: Hoitotiede ja Kansanterveystiede

Muut

• Kansainvälisen liikkuvuuden palvelut

Oppimisympäristöt

Oppimisympäristö: Taitokeskus

Taitokeskus on Tampereen yliopiston, TAMKin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin yhteinen koulutuskeskus. Taitokeskuksessa on kliinisten taitojen oppimiseen suunniteltuja tiloja ja simulaatiotiloja, joissa lääketieteen ja terveysalojen opiskelijat sekä alan ammattilaiset voivat harjoitella käytännön taitoja. Taitokeskuksessa vieraillessa ryhmänne voi päästä kokeilemaan pieniä kliinisiä harjoituksia.

Oppimisympäristö: Kalalabra

Tampereen yliopiston kalalaboratoriossa eläintenhoitajat huolehtivat seeprakaloista, jotka ovat tutkimuskohteina eri ryhmille. Laboratorio sisältää kasvatus- ja ruokintatilat sekä erilliset infektio- ja karanteenitilat. Seeprakalat ovat ihmisen sairauksien tutkimuksessa käytettyjä malliorganismeja, joilla tutkitaan immuunivasteita, leukemiaa ja silmäsairauksia. Laboratoriossa kehitetään muuntogeenisiä kantoja ja opetuskurssilla perehdytään seeprakalojen tutkimuskäyttöön.

Jatkoon!-päivänä jaetaan klo 9 alkaen lippuja, jotka oikeuttavat vierailuun tässä oppimisympäristössä. Liput toimivat varauksena tutustumiskäynnille ja niitä on saatavilla rajoitetusti. Jos et pääse osallistumaan, palauta lippu infoon ennen kierrosta.

Oppimisympäristö: Kärpäslabra

Tampereen yliopiston kärpäslaboratoriossa tutkitaan immunologisia mekanismeja ja mitokondrioiden toimintaa banaanikärpästen avulla. Laboratorio on varustettu erikoistiloilla ja -välineillä, kuten mikroskoopit ja inkubaattorit, tutkimuksen ja kasvatuksen tueksi. Käytössä on noin 500 muuntogeenistä Drosophila melanogaster -linjaa ja tehdään tutkimusta Drosophila montana -lajilla. Lisäksi laboratoriossa on karanteenihuone ja opetustarkoituksiin varustettu mikroskooppi.

Oppimisympäristö: Kudosvisa

Histologian opetustilassa opiskelijat harjoittelevat kudosnäytteiden mikroskopointia ja eri kudostyyppien tunnistamista. Tavoitteena on ymmärtää kudosten rakenteita ja niiden toiminnallisia yhteyksiä sekä oppia diagnostiikan perusteet. Lisäksi opinnot valmistavat tunnistamaan sairauksien rakenteelliset poikkeavuudet.’

Oppimisympäristö: Opetuslabra

Vierailu tarjoaa mahdollisuuden tutustua opetuslaboratorioon, joka on olennainen osa bioteknologian opintoja. Laboratoriotyöskentely integroituu moniin kursseihin jo opintojen alkuvaiheessa. Kursseilla kehitetään erilaisia taitoja, jotka ovat välttämättömiä valmistuneille siirryttäessä työelämään.

Tiedekahvilat

Molekyylibiologiaa väestöaineistoissa - tutkimuskohteena kaikki syntymästä kuolemaan

Molekulaarisen epidemiologian (MOLE) tutkimusryhmässä ollaan kiinnostuneita molekyylibiologian ilmiöistä, esimerkiksi geenien ilmenemisestä ja sen säätelystä, mutta solujen tai koe-eläinten sijaan katse on ihmisissä, tarkemmin sanottuna kokonaisissa väestöryhmissä. Minkälaista on tutkimus, jossa tutkittavia yksilöitä on tuhansia ja mitattavia muuttujia satojatuhansia?

Puhujavieraana: Saara Marttila, yliopistotutkija, Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta

Terveyskäyttäytyminen ja siihen vaikuttavat tekijät

Terveyskäyttäytymisellä, kuten unella, fyysisellä aktiivisuudella, ravitsemuksella ja päihteidenkäytöllä on keskeinen vaikutus terveyteemme ja hyvinvointiimme. Käyttäytymisemme vaikuttaa lyhyellä aikavälillä esimerkiksi päivittäiseen energiaamme ja jaksamiseemme, ja pitkällä aikavälillä kansanterveyttä kuormittavien pitkäaikaissairauksien syntyyn. Terveyskäyttäytymiseemme vaikuttavat monet erilaiset tekijät ja prosessit, joista keskustemme tuokiossa sekä yleisesti, että pureutuen erityisesti sähkösavukkeiden sosiaaliseen merkitykseen osana tämänhetkistä nuorisokulttuuria.

Puhujavieraana: Anu Linnansaari, tutkijatohtori, oppikirjailija, Yhteiskuntatieteiden tiedekunta | Terveystieteet.

Minustako lääkäri?

Puhujavieraana: Nina Hutri, koulutusvaradekaani ja erityisasiantuntija, Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta