Työpajat/rinnakkaissessiot

Keskiviikko 5.10.2022 klo 13.00-14.30

1. Opiskelijoille suunnatut palvelut tulevaisuudessa – Mitä opiskelijat oikeasti haluavat ja miten näihin tavoitteisiin päästään? (Juhlasali)

Työpajan vetäjät: koulutuspoliittinen asiantuntija Tiia Virtanen Tampereen ylioppilaskunta TREY ja asiantuntija Hannastiina Ruismäki Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta TAMKO

Korkeakoulujen tarjoamat palvelut opiskelijoille vaihtelevat paikoittain ja myös aloittain. Eri alojen, erilaisista taustoista tulevien ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien opiskelijoiden palvelutarpeet vaihtelevat huomattavasti. Opiskelijapalveluihin voidaan luokitella huomattava määrä eri tahojen toimijoita niin opintoihin liittyvästä ohjauksesta ja neuvonnasta opiskelijan arjen tukipalveluihin.  

Mutta millaisia tarpeita opiskelijoilla on näiden palveluiden osalta opintojen eri vaiheessa? Riittävätkö samat palvelut juuri opintojaan aloittavalle kuin valmistumassa olevalle opiskelijalle? Kuinka paljon palvelutarpeet vaihtelevat ammattikorkeakoulun ja yliopiston opiskelijoiden välillä? Onko korkeakouluilla palveluita, joista voisi olla toisilleen synergiaetuja? 

Työpajan tarkoituksena on käydä keskustelua siitä, millaisessa tilanteessa korkeakoulujen opiskelijapalvelut ovat tällä hetkellä ja miten niitä pystyttäisiin kehittämään. Lisäksi pohdimme yhdessä, miten pystymme korkeakoulujen välillä tukemaan toisiamme palveluiden tarjoamisessa ja niiden sisällöissä. 

Työpajan aluksi Tampereen ylioppilaskunta ja Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta tulee pohjustamaan opiskelijapalveluiden tilannetta ja tarpeita. Käymme läpi sitä, millaisia ajatuksia opiskelijoilla on opintopalveluista ja miten niitä pitäisi tulevaisuutta varten kehittää.

2. Ristiinopiskelun seuraavat askeleet – käyttöönotoista käytäntöön (Luentosali A3)

Työpajan vetäjät: erityisasiantuntija Sami Hautakangas, Tampereen yliopisto ja erityisasiantuntija Tessaliina Iltanen, Turun ammattikorkeakoulu

Korkeakoulut tekevät tilauksia liittyäkseen kansallisen ristiinopiskelupalvelun käyttäjiksi. Opintotietojärjestelmien versioita, joilla voidaan teknisesti kytkeytyä kansalliseen palveluun, ollaan ottamassa käyttöön tai sitä valmistellaan. Mitä pitäisi muistaa tehdä, että korkeakoulu tai yhteistyöverkosto pääsee hyödyntämään automaattisempaa toimintamallia käytännössä? Miten saadaan varmistettua, että kaikki varmasti toimii, ennen kuin siirrytään laajamittaisesti käytännön toimintaan?

Työpajassa käydään läpi periaatteellisia asioita, joita korkeakoululla on ratkottavana valmistelussa sekä viritetään yhteistä keskustelua Turun ammattikorkeakoulun ajankohtaisien kokemuksien avulla käyttöönottoon liittyen. Työpajassa pyritään saamaan myös yhteistä ymmärrystä siitä, miten yhteistyössä voitaisiin parhaiten edetä siten, että tietyt verkostot ja korkeakoulut voivat toimia ensimmäisinä pilotoijina ja käyttöönottajina ja heidän kokemuksensa saataisiin muiden verkostojen sekä Peppiä ja Sisua käyttävien korkeakoulujen käyttöön.

3. Kansainvälisten opiskelijoiden integraation ja työllistymisen pullonkaulat; tamperelainen yhteistyömalli opiskelijan tukena (Luentosali A32)

Työpajan vetäjät: erikoissuunnittelija Eila Syrjämäki (TAMK), yliopettaja Silja Kostia (TAMK), asiantuntija Mariska Roeloefs (TAU) ja erityisasiantuntija Terhi Kipinä (TAU). Työpajan järjestelyissä on mukana myös International House Tampere.

Työpajassa tarkastelemme kansainvälisen opiskelijan integraation ja työllistymisen nykytilannetta tamperelaisissa korkeakouluissa mm. opiskelijakyselyiden ja tilastotietojen valossa. Esittelemme opiskelijan tueksi rakennettua tamperelaista Study & Stay -yhteistyömallia. Yhdessä osallistujien kanssa tunnistamme integraation ja työllistymisen pullonkauloja sekä mietimme entistä parempia tapoja tukea opiskelijaa. 

4. Digivisio 2030: Jatkuvan oppimisen tarjotin (Luentosali A4)

Nina Juuri (Digivisio), Mervi Salmela (Digivisio), erityisasiantuntija Kati Koivu (Tampereen yliopisto)

Tilaisuuden tavoitteena on esitellä ”Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen” (Tarjotin) konsepti sekä yhdessä osallistujien kanssa keskustella Tarjottimen tuomista muutoksista ja mahdollisuuksista hallintopalveluiden näkökulmasta.

Tavoitteena on avoin keskustelu ja konkretian tuominen siihen millaisista muutoksista ja mahdollisuuksista on kyse.

Digivisio on kaikkien suomalaisten korkeakoulujen yhteinen hanke, jonka tavoitteena on luoda oppimiselle tulevaisuus, joka hyödyttää niin korkeakouluja, oppijoita kuin yhteiskuntaamme. ”Jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjotin” on Digivision ensimmäinen toteutus.

5. Toisen asteen yhteistyön uusi kuva korkeakouluissa (Luentosali C6)

Työpajan vetäjät: asiantuntija Tuulikki Harsia, Tampereen yliopisto ja opinto-ohjaaja Anja Salo, Tampereen ammattikorkeakoulu

Erityisesti uuden lukiolain ja opetussuunnitelman myötä yhteistyö korkea-asteen ja toisen asteen välillä monipuolistuu ja tiivistyy – millaisia toimia eri korkeakouluissa on?  Miten yhteistyössä sujuvoitetaan nuorten kiinnittymistä ja nopeampaa siirtymistä toiselta asteelta korkeakoulutukseen? Tervetuloa mukaan työpajaan keskustelemaan ja jakamaan toimivia käytänteitä toisen asteen yhteistyöstä!

6. ABC onnistuneesta yhteistyöstä työnantajien kanssa / An ABC for successful collaboration with employers (Luentosali C8)
(huom. otsikko tarkentunut) -> peruttu

Työpajan vetäjät: erikoisasiantuntija Angela Suorsa, Oulun yliopisto ja kehittämispäällikkö Kaisa Karhu,Oulun yliopisto

Työpaja on kaksikielinen (englanti ja suomi)

  • Mitä työnantajat etsivät nykyään ja ovatko opiskelijat valmiita työskentelemään yrityksissä?
  • Miten yliopistot voivat valmistaa opiskelijoita työelämään ja mitkä ovat suurimmat haasteet?

Työmaailma muuttuu, ja myös valmistuneet muuttuvat. Tässä työpajassa puhumme konkreettisin esimerkein siitä, mitkä ovat onnistuneet A, B, C:t työnantajien kanssa tehtävässä yhteistyössä ja mitä on valmistuneiden rekrytoinnin tulevaisuus.

Tutkimme sekä korkeakoulujen että yritysten tarpeita. Puhumme myös tulevista urapalvelumalleista ja alan uusista trendeistä.

The workshop is held by solution designer, Angela Suorsa University of Oulu, and Counselling Services manager, Kaisa Karhu, University of Oulu.

 

  • What are employers looking for nowadays and are students ready for companies?
  • How can universities prepare students for work and what are the biggest challenges?

 

The world of work is changing, and graduates are changing too. In this workshop, we will talk, using tangible examples, of what are the A, B, C ‘s for successful collaboration with employers and what lies ahead for graduate recruitment.

We will explore the needs of both academia and industry. We will also talk about future Career Services models and new trends in the field.

 

7. OHA-forumin puheenjohtajiston ja AMK-OHA:n työvaliokunnan yhteinen kokous (Kokoushuone B05 eli Kahveri)

Vain erikseen kutsutuille.

 

 

Torstai 6.10.2022, ammattikorkeakouluverkoston työpajat/rinnakkaissessiot klo 09.45-10.45 (Tampereen ammattikorkeakoulun pääkampus, Kuntokatu 3)

 

1. Opiskelijoille suunnattujen palveluiden organisoituminen ”koronakokemusten” jälkeen (B4-20)

Alustajat: erikoissuunnittelija Tessaliina Iltanen + tiimi, Turun ammattikorkeakoulu ja opiskelijapalvelupäällikkö Leena Luoma, HAMK

Keskustellaan yhdessä lyhyiden alustusten jälkeen siitä, miten ammattikorkeakouluissa on opiskelijoille suunnatut palvelut organisoitu – onko korona tuonut mukanaan pysyviä muutoksia ja jos on, millaisia.

2. Lukuvuosimaksut ja apurahakäytänteet – esimerkkejä ja käytänteitä (H4-24)

Alustajat: erikoissuunnittelija Piri Hiltunen, Tampereen ammattikorkeakoulu ja kansainvälisten asioiden suunnittelija Sanna-Leena Piiroinen, Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Lyhyiden alustusten jälkeen tarkoitus keskustella osallistujien kesken eri ammattikorkeakoulujen käytänteistä ja toimintatavoista. Vaihdetaan ajatuksia ja hyviä kokemuksia osallistujien kesken.

3. Opiskelijahyvinvointi (PARVI-tila B1-24)

Alustajat: oppimisen ja hyvinvoinnin tuen päällikkö Merja Hanhimäki tiimeineen sekä oppilaitospastori Jussi Houttu, Tampereen ammattikorkeakoulu

Korkeakoulut tukevat monin tavoin opiskelijoiden hyvinvointia ja oppimista. Korona-aikana tämä alue on ollut vahvan kehityksen alla. Mitkä ovat niitä tapoja, joilla on vaikuttavuutta opiskelukykyyn? Mitä korkeakoulujen on tärkeää tehdä opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseksi ja mikä on korkeakoulun rooli? TAMKin Parvi -hyvinvointikonsepti on yksi malli tehdä tätä.

4. Kino-TAMK (B6-22) tai A3-27

Pieni elokuvatuokia, jossa katsellaan TAMKin opiskelijoiden tekemiä mainos- ja lyhytelokuvia.

5. SportUni, kehonhuoltotunti (SportUnin liikuntakeskus)

Tunti pitää sisällään kevyttä kehonhuoltoa, jossa tehdään liikkuvuutta koko vartalo läpi käyden. Kevyen liikkuvuus osuuden jälkeen pidämme loppuun rentouttavan rentoutushetken. Pukeuduthan rentoihin vaatteisiin, jossa on mukava tehdä kehonhuoltoa.

 

 

Torstai 6.10.2022, yliopistoverkoston työpajat/rinnakkaissessiot klo 10.15-11.45 (Tampereen yliopiston keskustakampus, Kalevantie 4, Päätalo)

 

1. Lääketieteellisen alan tapaaminen (Päätalo D12)

Koollekutsuja: opintopäällikkö Nina Pietilä, Tampereen yliopisto

2. Tekniikan alan tapaaminen (Päätalo A31)

Koollekutsujat: opintopäälliköt Marleena Yli-Äyhö ja Nina Ojala, Tampereen yliopisto

3. Oikeustieteellisen ja kauppatieteellisen alan tapaaminen

Kauppatieteellisen alan koollekutsuja: opintopäällikkö Heli Tontti, Tampereen yliopisto (Pinni A 2052)

Oikeustieteellisen alan koollekutsuja: opintoasiainpäällikkö Johanna Harju, Helsingin yliopisto (Päätalo A08)

4. Humanistisen alan ja teologisen alan tapaaminen (Päätalo A05)

Koollekutsuja: opintopäällikkö Tuija Puntanen, Tampereen yliopisto

5. Luonnontieteellisen alan tapaaminen (Päätalo A06)

Koollekutsuja: koulutusasiantuntija Heli Rikala, Tampereen yliopisto

6. Kasvatustieteellisen alan tapaaminen (Päätalo A07)

Koollekutsuja: opintopäällikkö Elina Kangastupa, Tampereen yliopisto

7. Yhteiskuntatieteellisen ja psykologian alan tapaaminen (Päätalo D13)

Koollekutsuja: opintopäällikkö Leena Nikkari, Tampereen yliopisto

8. Taidealan tapaaminen (Päätalo A32)

Koollekutsuja: Teatterikorkeakoulun opintopäällikkö Sanna Suonsyrjä Taideyliopisto

9. The Battle of SIS – tarvitaanko meillä sekä Peppiä että Sisua 2030? (auditorio D10a)

Yliopistojen (ja korkeakoulujen) pääopintotietojärjestelmämarkkinan Suomessa jakavat Peppi ja Sisu. Kilpailu kirittää ja luo uusia ratkaisuja kentälle. Digivisio 2030:n myötä maisema asteittain muuttuu, ja yhteensopivuus ja yhteistyö nousevat ratkaisevampaan rooliin. Kuinka moneen suuntaan rajallisia resursseja on tarkoituksenmukaista levittää? Missä ovat avoimen yhteistyön nopeimmat hyödyt?

CPO Mari Riihiaho (Funidata Oy) ja toiminnanjohtaja Pasi Hotari (Peppi-konsortio) johdattelevat alustusten jälkeen keskusteluun

10. Millaista oppimisympäristöä tämän päivän digipedagogiikka edellyttää yliopistoissa? (auditorio D10b)

Työpajan vetäjät: yliopisto-opettaja Jenni Poutanen, Tampereen yliopisto ja erityisasiantuntija Eila Pajarre, Tampereen yliopisto

Missä oppista tapahtuu? Työpajassa pohditaan tämän päivän digipedagogiikan monitahoisuutta opettajan ja opiskelijan näkökulmasta, kuten oppimisympäristöjen roolia opetuksessa, ohjauksessa ja opiskelijoiden kiinnittymisessä opintoihin ja heidän hyvinvoinnissaan. Mitä tämä edellyttää yliopistoilta?”

11. Yliopistojen kv-opiskelijarekrytoinnin uusi yhteistyömaisema (auditorio D13)

Työpajan vetäjät: päällikkö Joanna Kumpula, Tampereen yliopisto ja kansainvälisten asioiden koordinaattori Anna Jentsu, Itä-Suomen yliopisto

Työpajassa kartoitetaan kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden rekrytoinnin nykytilaa Suomessa ja nykyisiä yhteistyömalleja, tutustutaan kansainvälisiin yhteistyöesimerkkeihin sekä tunnistetaan potentiaalisia yhteistyömalleja ja -tapoja kansalliseen yhteistyöhön.