Ohjelma

Keskiviikko 20.3.2024 klo 9.15 - 15.30
TAMK, Kuntokatu 3

9.15 Ilmoittautuminen ja tulokahvit

9.45 – 11.00 Puheenvuorot, tila G00-10

  • Päivän avaus, osaamispäällikkö Juha Lahtinen, TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri -yksikkö
  • Ajankohtaista ammatillisesta koulutuksesta, erityisasiantuntija Kaisa Räty, OKM
  • Hyvä-paha inkluusio, lehtori Simo Uusinoka, HAMK
  • Erityisen opiskelijan kohtaaminen, yhdenvertaisuusasiantuntija Aslak Rantakokko, Suomen Vanhempainliitto ry

11.15 – 12.15 Työpajat (kuvaukset alla)

12.15 – 13.30 Omakustanteinen lounas, ständeihin tutustumista ja verkostoitumista

13.30 – 15.15 Puheenvuorot, tila G00-10

  • Romanit ja romanikieli koulutuksessa – näkökulmia oppilaitostyöhön, erityisasiantuntija Tuomo Laakso, OAJ
  • Saavutettavuus ja yksilölliset opiskelujärjestelyt korkeakoulussa, erityisopettaja Maiju Ketko, TAMK, ja erityisopettaja Päivi Ruohoniemi, Centria
  • Miten oppimisen ja mielenterveyden haasteet ovat yhteydessä toisiinsa?, Psykologitutkija Minna Parkkila, Oppimisen tuen keskus
  • Kehittämisyhteistyöllä kohti inklusiivisempaa ammatillista koulutusta, lehtori Seija Eskola, INKLU-hankkeen projektipäällikkö, JAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu ja kehitysjohtaja Janne Hietanummi, Valkeakosken ammattiopisto
  • Päätössanat, lehtori Minna Seppälä, TAMK

15.15 Päätöskahvit, lämpimät kiitokset osallistumisesta!

 

Lounasmahdollisuus TAMKin ravintoloissa. Pienet muutokset ohjelmassa ovat mahdollisia. Ohjelmaa päivitetään tarvittaessa.

Työpajat

Työpajoihin ilmoittaudutaan ilmoittautumislomakkeessa. Pääset osallistumaan vain yhteen työpajaan, mutta ilmoittautumislomakkeella kysytään toivetta kahteen. Jaamme osallistujat tasaisesti työpajoihin toiveiden mukaan.

 

1. Poveria opetukseen – Parasta osaamista vaativaan erityiseen tukeen.

Vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tuen tarve ulottuu opintojen lisäksi myös arkeen ja työllistymiseen.

Oppivelvollisuuden laajeneminen, uusien hyvinvointialojen palvelusektoreiden uudistukset ja TELMA-koulutukseen hakeutuvien kasvava määrä haastavat vaativan erityisen tuen osaamista ja työyhteisöjen käytäntöjä ammatillisessa koulutuksessa. Tule mukaan työpajaan keskustelemaan ja jakamaan ajatuksia sekä kokemuksia kanssamme!

Työpajan vetäjät: Lehtori Seija Eskola, JAMK; lehtori Satu Aarnio, HAMK ja lehtori Leena Nuutila, Haaga-Helia

 

2. Ryhmä haltuun!

Hyvin toimivassa ryhmässä opettaja/ohjaaja voi keskittyä myös yksilöiden oppimisen tarpeiden ja erityisyyden huomioimiseen.

Toiminnallisessa pajassa pohditaan ryhmän merkitystä opiskelijoiden ja oppilaiden (mielen) hyvinvoinnille.

Työpajan vetäjät: Mielihyvin duunissa -hankkeesta lehtorit Tarja Juurakko-Koskinen, Taina Eweiss ja Nina Eskola-Salin, TAMK

 

3. Kiusaaminen ja siihen puuttuminen sekä kiusaamisen ennaltaehkäisy.

Mitä tehdä, kun kiusaamistilanteet ja konfliktit kärjistyvät, pitkittyvät ja laajenevat? Patenttiratkaisua ei ole, mutta tilanteita voidaan ennaltaehkäistä ja ratkaista onnistuneesti ja tarjota lapsille ja nuorille turvallinen oppimis- ja kasvuympäristö.

Tilanteiden selvittämisen kannalta oleellisia teemoja: monialainen yhteistyö, prosessien johtaminen, sovittelu, dialogi, kohtaaminen sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö.

Työpajan vetäjä: Ville Koikkalainen

 

4. Saavutettavuustyö ja sen toteuttaminen oppilaitoksen arjessa: Hyviä kokemuksia ja käytäntöjä.

Oppilaitoksissa keskustellaan nykyään paljon saavutettavuudesta. Työtä ohjaavat esimerkiksi korkeakoulujen laatimat saavutettavuussuunnitelmat, mutta ohjelmatekstien lisäksi arjessa ratkotaan monia käytännön haasteita. Työpajassa keskustellaan arjen saavutettavuustyöstä osallistujien oppilaitoksissa. Millaisia onnistumisia ja haasteita työssä on ollut? Keiden työpöydällä saavutettavuustyö on ja keiden työpöydällä sen pitäisi olla? Tervetuloa keskustelemaan, jakamaan kokemuksia ja nappaamaan parhaat vinkit omaan arkeesi!

Työpajan vetäjät: Esteettömyyssuunnittelija Paula Pietilä, Turun yliopisto ja esteettömyyssuunnittelija Essi Huuhka, Turun yliopisto

 

5. Miten koulutus mahdollistuu kieli – ja kulttuurivähemmistölle Suomessa?

Työpajassa keskustellaan ja jaetaan kokemuksia kulttuuri – ja kielitietoisen opetuksen mahdollisuuksista ja haasteista sekä erilaisista tavoista lisätä kieli – ja kulttuurivähemmistöjen osallisuutta koulutuksessa.

Työpajan vetäjät: Tuomo Laakso, OAJ; lehtori Mia Palonen Tredu ja GIVE – hankkeesta lehtori Päivi Pynnönen, HAMK; tutkijayliopettaja Sanna Ryökkynen, HAMK ja lehtori Simo Uusinoka, HAMK

 

6. Erityistä tukea työelämässä

Tule työpajaan pohtimaan kanssamme sitä, miten työhön integroituva oppiminen haastaa ja mahdollistaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden oppimista ja osaamisen kehittämistä. Millaista työelämäyhteistyötä tarvitaan hyvän oppimisen tukemiseksi? Miten rakennetaan toimivaa yhteistyötä työpaikkojen kanssa ja miten varmistetaan hyvä ohjaus? Mikä on erityisopettajan rooli ja tehtävät työelämässä?

Työpajan vetäjät: Lehtori Kaija Peuna-Korpioja, lehtori Tiina Parviainen ja opettaja Riikka Hongisto, JAMK/ IN-WORK -hanke