Mari Saha: Työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa – tutkimustuloksia ja tulevaisuuden suuntia
Mistä varhaiskasvatuksen ammattilaisten työhyvinvointi rakentuu? Mari Saha käy läpi puheessaan viimeisintä tutkimustietoa varhaiskasvatusalan työhyvinvoinnista, erityisesti alan veto- ja pitovoiman näkökulmasta. Hän kertoo, miten työhyvinvointia on tarkasteltu organisatoristen tekijöiden, kuten johtamisen, työyhteisön kulttuurin ja rakenteiden kautta, sekä miten ne kytkeytyvät laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin, kuten työelämän tehostamisvaateisiin ja varhaiskasvatuksen arvostukseen.
Saha kertoo esityksessään myös, miten työhyvinvoinnin eri tasojen moniulotteinen tarkastelu tuottaa syvempää ymmärrystä työn merkityksellisyydestä, ammatillisesta identiteettistä ja työssä jaksamisesta varhaiskasvatuksen alalla. Hän jakaa ajatuksiaan siitä, mihin suuntaan varhaiskasvatusalan työhyvinvoinnin tutkimusta olisi tärkeää kehittää, esimerkiksi tarkastelemalla aihetta myötätuntokulttuurin ja kestävän työelämän näkökulmasta.
Puhujasta
Mari Saha, FT, varhaiserityiskasvatuksen dosentti, erityisopettaja
Mari Saha on varhaiskasvatuksen apulaisprofessori ja REAL-tutkimuskeskuksen varajohtaja Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa. Hän on tutkinut varhaiskasvatusalan työhyvinvointia, työhyvinvoinnin johtamista sekä vaativaan monialaiseen tukeen ja varhaiserityiskasvatukseen liittyviä kysymyksiä.