Saavuttaako saavutettavuus? -paneelin puhujat
Saavuttaako saavutettavuus? -paneelin puhujat
Anna Kuitunen
Anna Kuitunen on työskennellyt puheviestinnän yliopisto-opettajana kielikeskuksessa vuodesta 2012 alkaen. Hän on mukana yliopiston opetuksen ja ohjauksen saavutettavuusryhmässä ja toimii omassa yksikössään epävirallisena opetuksen saavutettavuuden yhteyshenkilönä. Osana kyseistä tehtävää hän mm. organisoi kielikeskuksen opettajista, opintopsykologeista ja opettajien ja ohjauksen palveluiden asiantuntijoista koostuvan monenlaisten oppijoiden verkoston tapaamisia muutaman kerran lukuvuodessa.
Viestintä- ja kieliopintojen opettajana Kuitunen kohtaa työssään yliopiston kaikkien tiedekuntien opiskelijoita. Se tarjoaa erityisen näköalapaikan saavutettavan oppimisen tarkasteluun.
Minna Mäkihonko
Minna Mäkihonko on Tampereen yliopiston, kasvatustieteiden yksikön päällikkö ja erityispedagogiikan yliopistolehtori. Hänellä on laaja kokemus opettajankouluttajana ja asiantuntijana inklusiivisesta kasvatuksesta ja koulutuksesta koulutusjärjestelmän eri tasoilla sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Hänen erityisenä kiinnostuksen kohteena on kaikille yhteinen, saavutettava koulutus. Tutkimuksellisesti kiinnostavaa on, mitä saavutettavuus tarkoittaa opettajuuden, opettajan työn ja opettajan osaamisen näkökulmasta aina varhaiskasvatuksessa korkea-asteelle.
Kiia Saarinen
Kiia Saarinen on toisen vuoden erityisopettajaopiskelija. Ennen opintojen aloittamista hän on työskennellyt useamman vuoden koulunkäynninohjaajana erityisluokissa. Työn seurauksena hän innostui hakemaan erityisopettajan opintoihin, ja pääsi osaksi Tampereen yliopiston ensimmäistä erityisopettajaopiskelijoiden joukkoa.
Ensimmäisinä erityisopettajaopiskelijoina vuosikurssille avautui monenlaisia ovia, kuten esimerkiksi mahdollisuus perustaa alusta asti oman alan ainejärjestö. Tällä hetkellä Saarinen toimii Tampereen yliopiston erityisopettajaopiskelijoiden ainejärjestön UNIK ry:n puheenjohtajana.
Saavutettavuuden teemat ovat vahvasti läsnä opiskelijoiden arjessa, niin opinnoissa kuin opiskelijatapahtumissakin. Kiia Saarinen tuo paneelikeskusteluun erityisesti opiskelijoiden ja opiskelijajärjestöjen näkökulmaa.
Minna Seppälä
Minna Seppälä toimii Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK) ammatillisen erityisopettajankoulutuksen lehtorina. Hänellä on vahva tausta pedagogisessa kehittämisessä, ja hän on erityisen kiinnostunut oppimisen tukemisesta sekä opiskelijalähtöisyydestä. Minna yhdistää käytännönläheisyyden ja tutkimusperustaisen ajattelun opetuksessaan.
Minna on koulutukseltaan kasvatustieteen maisteri ja erityisopettaja. Hänellä on pitkä kokemus opettajien täydennyskoulutuksesta sekä pedagogisista kehittämishankkeista, joissa korostuvat yhteisöllisyys ja opiskelijalähtöisyys.
Minnaa kiinnostaa myös korkeakoulujen saavutettavuus – miten arvot ja asenteet, oppimisympäristöt, opetusmenetelmät ja tukipalvelut voidaan suunnitella niin, että ne palvelevat mahdollisimman monenlaisia opiskelijoita. Hän tarkastelee saavutettavuutta kokonaisvaltaisesti: ei vain teknisenä tai kielellisenä selkeytenä, vaan myös pedagogisena lähestymistapana, joka huomioi opiskelijoiden yksilölliset tarpeet, oppimisen haasteet ja erilaiset taustat. Minna edistää työssään inklusiivista ja saavutettavaa korkeakoulutusta, jossa jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus oppia ja osallistua omista lähtökohdistaan käsin.
Työssään Minna tekee tiivistä yhteistyötä kollegoidensa ja opiskelijoiden kanssa. Yhdessä muiden tutkijoiden kanssa Minna on tutkinut inkluusion toteutumista ammatillisen koulutuksen arjessa. Julkaisut liittyvät hänen väitöskirjatyöhönsä, joka keskittyy ammatillisen koulutuksen inkluusioon.