Monimuotoinen pelikulttuuri voimavarana -paneelin puhujat
Monimuotoinen pelikulttuuri voimavarana -paneelin puhujat
Vilppu Järvinen
Vilppu Järvinen, FM, valmistui Tampereen yliopiston viestintätieteistä 2022. Hän on tutkinut puheäänen merkitystä verkkopelien ääniviestimissä sukupuolivähemmistöjen näkökulmasta. Järvisen viestintää, pelitutkimusta ja sukupuolentutkimusta yhdistellyt pro gradu -työ ”Ootko tyttö vai 12-vuotias poika?” palkittiin vuoden 2022 ansioituneena opinnäytetyönä viestinnän ja vuorovaikutuksen alalla. Monimuotoisuus ja syrjimättömyyden teemat ovat läsnä myös Järvisen työssä Sateenkaariperheet ry:n viestintäpäällikkönä.
Taina Myöhänen
Taina Myöhänen valmistelee Tampereen yliopistoon väitöskirjaa diversiteetistä Suomen pelialalla. Ennen tutkimusuraansa Myöhänen työskenteli pelialalla erityyppisissä johtotehtävissä. Hän on edistänyt pelialan monimuotoisuutta muun muassa toimiessaan We in Games Finlandin yhtenä perustajana ja ensimmäisenä puheenjohtajana sekä pelialan seksuaalista häirintää ehkäisevän Task Forcen jäsenenä. Myöhänen on palkittu Suomen pelialan monimuotoisuuden, tasa-arvon ja osallisuuden eteen tekemästään työstä Power Player of the Year -palkinnolla vuoden 2021 Finnish Game Awardsissa.
Olli Sotamaa
Olli Sotamaa toimii professorina Tampereen yliopiston Game Research Labissa ja tiiminvetäjänä Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikössä. Hän on johtanut useita tutkimushankkeita liittyen peliteollisuuteen, luovaan työhön ja osallistuvaan kulttuuriin.
Essi Taino
Essi Taino tutkii neurokirjolla olevien pelaajien osallisuutta digitaalisessa pelitoiminnassa. Hän on mukana Tampereen yliopiston PEGASUS-tutkimushankkeessa, jonka tavoitteena on vahvistaa pelikulttuurien yhdenvertaisuutta ja kestävää kehitystä. Taino on työskennellyt sosiaalialalla ja nuorisotyössä edistämässä pelikulttuurien hyödyntämistä nuorten kohtaamisissa. Hän on ollut mukana perustamassa digitaalista nuorisotyötä Tampereen kaupungin nuorisopalveluilla sekä toiminut Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden Non-Toxic: syrjimätön pelikulttuuri-hankkeessa.