Monimuotoinen pelikulttuuri voimavarana -paneelin puhujat

Monimuotoinen pelikulttuuri voimavarana -paneelin puhujat

Vilppu Järvinen.

Vilppu Järvinen

viestintäpäällikkö, Sateenkaariperheet ry

Vilppu Järvinen, FM, valmistui Tampereen yliopiston viestintätieteistä 2022. Hän on tutkinut puheäänen merkitystä verkkopelien ääniviestimissä sukupuolivähemmistöjen näkökulmasta. Järvisen viestintää, pelitutkimusta ja sukupuolentutkimusta yhdistellyt pro gradu -työ ”Ootko tyttö vai 12-vuotias poika?” palkittiin vuoden 2022 ansioituneena opinnäytetyönä viestinnän ja vuorovaikutuksen alalla. Monimuotoisuus ja syrjimättömyyden teemat ovat läsnä myös Järvisen työssä Sateenkaariperheet ry:n viestintäpäällikkönä. 

Taina Myöhänen.

Taina Myöhänen

Väitöskirjatutkija, Tampereen yliopisto

Taina Myöhänen valmistelee Tampereen yliopistoon väitöskirjaa diversiteetistä Suomen pelialalla. Ennen tutkimusuraansa Myöhänen työskenteli pelialalla erityyppisissä johtotehtävissä. Hän on edistänyt pelialan monimuotoisuutta muun muassa toimiessaan We in Games Finlandin yhtenä perustajana ja ensimmäisenä puheenjohtajana sekä pelialan seksuaalista häirintää ehkäisevän Task Forcen jäsenenä. Myöhänen on palkittu Suomen pelialan monimuotoisuuden, tasa-arvon ja osallisuuden eteen tekemästään työstä Power Player of the Year -palkinnolla vuoden 2021 Finnish Game Awardsissa 

Olli Sotamaa.

Olli Sotamaa

Professori, pelikulttuurien tutkimus, Tampereen yliopisto

Olli Sotamaa toimii professorina Tampereen yliopiston Game Research Labissa ja tiiminvetäjänä Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikössä. Hän on johtanut useita tutkimushankkeita liittyen peliteollisuuteen, luovaan työhön ja osallistuvaan kulttuuriin. 

Essi Taino.

Essi Taino

Tutkija, Tampereen yliopisto

Essi Taino tutkii neurokirjolla olevien pelaajien osallisuutta digitaalisessa pelitoiminnassa. Hän on mukana Tampereen yliopiston PEGASUS-tutkimushankkeessa, jonka tavoitteena on vahvistaa pelikulttuurien yhdenvertaisuutta ja kestävää kehitystä. Taino on työskennellyt sosiaalialalla ja nuorisotyössä edistämässä pelikulttuurien hyödyntämistä nuorten kohtaamisissa. Hän on ollut mukana perustamassa digitaalista nuorisotyötä Tampereen kaupungin nuorisopalveluilla sekä toiminut Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden Non-Toxic: syrjimätön pelikulttuuri-hankkeessa.