D1-04
Sanna Brauer ja Sanna Ruhalahti
Pelillisyys on yhä useammin läsnä arjessa ja oppimisessa. Pelillistämisellä tarkoitetaan esimerkiksi lähestymisiä, joissa oppimisympäristöjä rikastutetaan pelielementeillä kuten pisteillä, tulostauluilla tai tasomalleilla. Palkitsemisen lisäksi tavoitteena on tuottaa peleistä tuttua iloa ja jännitystä. Pelillistäminen on siis myös pedagogista suunnitteluosaamista, jolla tuetaan opiskelijan motivaatiota ja sitoutumista tavoitteisiin. Myös opettajien pedagogista osaamista voidaan kehittää pelillisyyden avulla.
Aktivoivan konferenssiesityksen ja ennakkomateriaalien avulla tutustutamme osallistujat TRIPEDA-täydennyskoulutuksen Pelipäivään. Malli on kivasti erilainen ja inspiroiva, ja keskiössä on se, mitä osallistujat itse ja yhdessä tekevät. Se on myös tosi kokemuksellinen työskentelytapa, joka yhdistää oivaltamista, pohtimista, teoriaa ja käytännön tekemistä. Pelipäivän osallistujat pääsevät syventämään juuri itselleen merkityksellistä osaamista. Pelipäivä on käsikirjoitettu ja toteutettu Howspace-ympäristöön, siitä on julkaistu mallipohja ja on sovellettavissa eri aloille.
Pelillisyydellä halutaan lisätä oppijan tai vaikkapa työntekijän motivaatiota, tuloksellisuutta ja tyytyväisyyttä. Pelillistäminen vahvistaa myös pedagogisen käsikirjoituksen rakenteita ja nostaa koulutusten laatua. Pelillistetyn toteutuksen rakentamisen ei tarvitse kuitenkaan olla teknisesti vaikeaa. Tässä sessiossa saat käytännön ideoita ja vinkkejä pelillistetyn opetustilanteen tai -päivän suunnitteluun digitaalisissa ympäristöissä.