Miten läpileikkaavista abstrakteista teemoista tulee osaamista? Case opettajan kestävyys- ja mielenhyvinvointiosaaminen

F1-05

Hanna Teräs ja Kirsi Purhonen

Opettajien osaaminen muodostuu pedagogisen osaamisen lisäksi oman alan substanssiosaamisesta. Näiden lisäksi opettajan edellytetään huomiovan opetuksessaan ihmiskunnan olemassaoloon, tulevaisuuteen ja ekososiaaliseen sivistykseen liittyviä teemoja. Nämä teemat nousevat esille myös ilmiöistä, kuten tietoisuus ja tiedolla ohjattu kestävyysosaaminen sekä mielenterveyden kasvavien ongelmien ehkäisyyn kaikkia vastuuttava toiminta. Esityksessä avaamme minkälaisia haasteita ja oivalluksia kestävyys- ja mielenhyvinvointiosaaminen ovat herättäneet opettajien ja opettajaopiskelijoiden keskuudessa ja miten osaaminen fokusoidaan käytännön arkeen. Edusta ja Mielihyvin duunissa hankkeissa on käytetty osaamisperustaisia osaamismerkkejä ja avaamme esityksessä hankkeessa kerättyjen aineistojen avulla, millä tavalla pieniin kokonaisuuksiin rajatut osaamismerkit auttoivat osaamisen hankkimisessa sekä osaamisen tunnistamisessa.