Digitaaliset osaamismerkit opetus- ja ohjaushenkilöstön oppimiskokemuksena korkeakouluyhteisössä

D1-04

Annukka Tapani, Sanna Ruhalahti, Sanna Brauer ja Hanna Ilola

Tarkastelemme digitaalisia osaamismerkkejä korkeakoulupedagogisen osaamisen kehittämisessä ja kysymme, millaisia oppimiskokemuksia digitaaliset osaamismerkit ovat ammattikorkeakoulun opetus- ja ohjaushenkilöstölle tuottaneet.

Tutkimusaineisto (n=35) kerättiin vuonna 2024 ammattikorkeakoulumme henkilöstöltä, joka oli suorittanut organisaation omia, pedagogiseen kehittämisohjelmaan kuuluvia osaamismerkkejä. Tuloksena kuvaamme neljä pääluokkaa: 1) yhdessä oppimisen kokemus 2) kokemus “jotain” oppimisesta 3) yksilöllinen oppiminen ja 4) kokemus ei-oppimisesta.

Aineistosta kirjoitettu artikkeli on toimitettu vertaisarvioitavaksi Ammattikasvatuksen aikakauskirjaan, mutta esittelemme tässä sen keskeisiä tuloksia.