Digitaalinen hyvinvointi oppilaitosarjessa

D1-04

Tuomas Mäki-Ontto

Digitalisaatio on tuonut arkeemme valtavan määrän ratkaisuja, jotka helpottavat ja yksinkertaistavat tekemistämme, mutta samalla haastamaan meidän jokapäiväistä tekemistämme ja olemista, ohjaamalla ratkaisuja ja osaltaan aiheuttaen kognitiivista kuormitusta. Digitalisaation synnyttämästä kuormituksesta syntyy haastetta oppilaitosarjessa toimivien jokapäiväiseen tekemiseen ja olemiseen. Digitaalisella hyvinvoinnilla tarkoitan tapoja tehdä työtä ja elää elämää digitalisoituvassa työelämässä ja maailmassa. Miten koemme näiden muodostaman kokonaiskuormituksen, joka syntyy enemmän ja enemmän valinnoista arkisten digiratkaisujen parissa.

Esityksen avainkysymys: Mikä oppilaitosarjessa synnyttää digitaalista kuormitusta ja miten yksilönä sekä tiiminä onnistumme tässä haasteessa?

Esityksen ajattelun taustalla ja aineistona on vuonna 2023 toteutunut työsuojelurahaston rahoittama Aivorauhasta hyvinvointia -tutkimushanke (TAMK, TTL, Tredu, Sataedu), laaja kirjallisuuskatsaus sekä muista tutkimuksista nousevia havaintoja. Teema ollut mukana myös TAMK toteuttamissa oppilaitosjohdon täydennyskoulutuksissa sekä olen pitänyt aiheesta useita esityksiä aiemmin. Näistä kerätyn aineiston ja havaintojen perusteella voi todeta, että ihmiset kiinnittävät varsin vähän huomiota omaa tiedonkäsittelyä kuormittaviin tekijöihin.

Esitys antaa ajattelemisen aihetta oman ja organisaation digitaalisen arjen parantamiseksi. Herättää niihin teemoihin, jotka työssä ja arjessamme esiintyy. Aiempien esitysten pohjalta voi todeta, että teema aktivoi osallistujia ja synnyttää positiivisen havaintokehän omien arkisten valintojen ympärille. Esityksen tavoitteena on aktivoitunut ja omaa arkea havainnoiva osallistuja, jonka ajattelu liikkuu digitaalisen hyvinvoinnin esteiden korjaamiseen.