Ohjelma | Programme
8:40-10:15
8:40
Aamun yhteinen ohjelma / Joint programme of the morning
D1-04
Konferenssin avaus / Opening of the conference
Mika Hannula, rehtori / President
Keynote-puheenvuoro: Suomen turvallisuus vuonna 2025 – Mitä jokainen voi tehdä?
Keynote speech: Finland’s safety in 2025 – What can everyone do?
(Suomeksi / In Finnish)
Keynote-puhuja Jarno Limnéll on turvallisuusasioiden tunnetuimpia nimiä niin Suomessa kuin Euroopassa. Koulutukseltaan Limnéll on sotatieteiden tohtori, valtiotieteiden maisteri ja upseeri (majuri evp.). Limnéll on hyvin kysytty puhuja niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Hänet on valittu mm. vuoden IT-vaikuttajaksi sekä vuoden turvallisuustutkijaksi Suomessa.
Päivän toiminnan läpikäynti / Review of the day’s activities
Juontajat / Hosts: Kirsi Popova & Juho Tiili
10:30-10:50
10:30
Digitaalinen hyvinvointi oppilaitosarjessa
D1-04
Tuomas Mäki-Ontto
Digitalisaatio on tuonut arkeemme valtavan määrän ratkaisuja, jotka helpottavat ja yksinkertaistavat tekemistämme, mutta samalla haastamaan meidän jokapäiväistä tekemistämme ja olemista, ohjaamalla ratkaisuja ja osaltaan aiheuttaen kognitiivista kuormitusta. Digitalisaation synnyttämästä kuormituksesta syntyy haastetta oppilaitosarjessa toimivien jokapäiväiseen tekemiseen ja olemiseen. Digitaalisella hyvinvoinnilla tarkoitan tapoja tehdä työtä ja elää elämää digitalisoituvassa työelämässä ja maailmassa. Miten koemme näiden muodostaman kokonaiskuormituksen, joka syntyy enemmän ja enemmän valinnoista arkisten digiratkaisujen parissa… lue lisää.
Break the fake! with Infotester4Education
F1-23
Juha Tuominen, Pertti Näränen and Eeva Heikkilä
We believe in a world where truth matters!
Through the Infotester4Education development project, we are opening the stage to create an information vaccine against disinformation on the web. In this session, we will discuss threads of disinformation and show how students can learn by teaching AI to break the fake, which will help build a resilient society.
Huippu-urheilijamyönteinen TAMK
E1-06
Merja Hanhimäki, Kirsi Mänty ja Piia Tienhaara
Tiesitkö, että TAMKissa opiskelee kymmeniä kansallisen tai kansainvälisen tason huippu-urheilijoita? Millaista on yhdistää tavoitteellinen urheilu ja opiskelu TAMKissa? Miten voimme edistää urheilijan kaksoisuran toteutumista? TAMK sai syksyllä 2024 huippu-urheilijamyönteinen korkeakoulu laatutunnuksen, jonka myönsi Suomen Olympiakomitea. Nyt lähdemme toteuttamaan lupaustamme opiskelijoiden joustavien opintopolkujen edistämiseksi monimuotoistuvassa TAMKissa. Tule kuulemaan ja kertomaan ajatuksesi, mitä se työssämme tarkoittaa.
MUUSA - ryhmämentorointi ihmisiltä ihmisille
E1-09
Kaisa Kokko ja Antti Vuento
Miten oman työelämäpolun kirkastaminen toteutuu Voice of Finlandia lainaten? MUUSA ESR+ -hankkeen tavoitteena on parantaa työelämässä olevien ja sinne siirtyvien osaamista ja kyvykkyyksiä luomalla uudenlaisia osuvia ja puhuttelevia käytäntöjä yksilöllisen, mutta samalla yhteisöllisen kasvun tukemiseksi. Muusailu inspiroi osallistujia itsensä kehittämiseen itse valitun muusamentorin avulla. Muusamentoriryhmä lähtee kasvumatkalle, jonka suunta ja päämäärä syntyy ryhmästä itsestään hankkeen fasilitaattorien tukemana. Sessiossa esitellään tätä Turun yliopiston kanssa kehitettyä innovatiivista hanketta.
"En tajua!" - Kulttuurisesti ja kielellisesti monimuotoiset opiskelijat osana suomenkielistä ryhmää
E1-11
Virva Vasari, Johanna Kangaspunta, Marita Mäki ja Johanna Granlund
TAMKin suomenkielisissä koulutuksissa opiskelee yhä enemmän äidinkielenään muuta kuin suomea puhuvia opiskelijoita. Ajantasainen pedagoginen ote auttaa saavuttamaan sekä opintojakson tavoitteet että sujuvoittaa opiskelijan opintopolkua.
Sairaanhoitajaksi Suomessa- ja Saila-hankkeissa on kokeiltu erilaisia tapoja tukea maahanmuuttaneen opintoja suomen kielellä. Hankkeissa täydennetään ulkomailla sairaanhoitajaksi valmistuneiden osaamista, jotta he voivat työskennellä sairaanhoitajina Suomessa… lue lisää.
TAMK avaa ovia ulkomaille ja rakentaa parempaa tulevaisuutta yritysten kanssa
B2-35
Hannu Koponen ja Pauli Haatainen
TAMK Treellä on laaja ja syvä yhteistyöverkosto eri puolilla maailmaa. Sessiossa keskustellaan, miten hyödyntää TAMKin asiantuntemusta, jotta saataisiin koulutettua yrityksille osaajia kohdemaihin.
Miten SYNTI hyödyttää sähköverkkoa?
B2-37
Miika Huikkola, Aki Korpela ja Klaus Virtanen (TAMK)
Juha Korpijärvi, Tero-Jankko, Miika Hämäläinen, Harri Hartikainen ja Harri Kosonen (XAMK)
Käynnissä oleva energiamurros puhdistaa sähköntuotannon ilmastopäästöjä, mutta samanaikaisesti sähköjärjestelmän hallinta muuttuu aiempaa haastavammaksi. Hallintaan liittyvä haaste on peräisin sääriippuvasta sähköntuotannosta (tuulivoima ja aurinkosähkö), joka ei tue sähköverkon jännitettä perinteisen sähköntuotannon (ydinvoima, vesivoima, yhteistuotanto) tavoin. Tämän vuoksi sähköjärjestelmän hallintaan tarvitaan uusia teknisiä ratkaisuja, joista yksi tärkeimmistä on synteettinen inertia. TAMKissa on käynnissä kaksivuotinen SYNTI-hanke…. lue lisää.
Tehrään tästä ny numero!
B3-08
Emmi Rämö
Uutisideat maailmalle! Onko mielessäsi uutisaihe korkeakouluyhteisön verkkosivuille tai juttuvinkki medialle? Katsotaan, miten ideoista kannattaa kertoa viestinnälle ja mitä sen jälkeen tapahtuu. Tutustutaan myös TAMKin ulkoisen ajankohtaisviestinnän uutiskriteereihin.
Suomalaista pedagogiikkaa maailmalle - Case AntofaEduca
A3-27
Jiri Vilppola, Ville Palkinen, Taina Eweiss, Marta Gil-Garcedo Gabezon ja Juha Lahtinen
TAOK ja Tree ovat toteuttaneet chileläisen koulujärjestelmän kehittämishankkeen ”AntofaEduca” yhdessä chileläisten toimijoiden kanssa. Hanke on sisältänyt vierailuja ja koulutusta sekä kasvokkain että verkossa. Puheenvuorossa esitellään hanketta ja siihen liittyvää tutkimusta. Mitä on saatu aikaan ja mitä opittu jatkoa ajatellen?
Avoimin aistein hyvinvoivaan arkeen - tunnustelua ja turvaa aistivälineillä
Stage C1-05
Erja Kyllönen, Eeva-Mari Miettinen ja Johanna Vilppola
Traumainformoitu työote on herättänyt viime vuosina yhä kasvavaa kiinnostusta erityisesti sosiaali- ja terveysaloilla sekä opetuksen ja kasvatuksen kentällä. Toimintakulttuurisella muutoksella kohti traumainformoitua työotetta, ennaltaehkäistään haavoittavien kokemusten syntymistä ja edistetään haitallisista kokemuksista toipumista.
Euroopan unionin sosiaalirahaston rahoittamassa Traumainformoitu työote -hankkeessa (2023–2026) on tartuttu traumainformoidun palvelujärjestelmän edistämiseen koulutuksen keinoin… lue lisää.
VETOlaiset ja työelämä - Miksi ja miten luoda uutta yhteistyön kulttuuria?
F1-05
Mari Rytisalo ja VETO-opiskelijat
Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelman (VETO) yksi painopisteistä on työelämän kanssa tehtävä yhteistyö. Esityksessä kerrotaan mitä työelämäyhteistyö tarkoittaa VETOssa, miten työelämäkumppaneita hankitaan, sekä mitä ja keiden kanssa on kahden vuoden aikana ehditty yhteistyötä tehdä. Esityksessä tuodaan myös esille työelämäyhteistyön positiiviset vaikutukset niin kertyneissä opintopistemäärissä, oppimistuloksissa kuin opiskelijan elämässä laajemmin… lue lisää.
11:00-11:20
11:00
Virtuaaliympäristöt (VR/AR) rakennetun ympäristön opetuksessa
D1-04
Rami Kotilainen, Jussi-Pekka Juvela ja Aki Kortetmäki
Erilaiset laajennetun todellisuuden ratkaisut ovat olleet markkinoilla jo pitkään ja demoympäristöjä mahdollisista sovelluskohteista on esitelty monissa yhteyksissä. Rakennetun ympäristön hankkeissa käytännön työelämässä hyödynnettävät toteutukset ovat kuitenkin edelleen harvassa… lue lisää.
GATE for fun and engaging learning
F1-23
Toni Pippola and Juha Tuominen
Gamification is the art of taking all the fun and engaging elements of games and applying them to productive activities. It recognizes the need for modern educational tools that can keep pace with digital advancements and students’ evolving learning preferences – with the goal of increasing engagement, improving learning outcomes, and fostering a community of learners… read more.
Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin nykytila KOTT-tutkimuksen valossa
E1-06
Maiju Ketko ja Elina Champaneri
Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen (KOTT) tulokset julkistettiin marraskuussa 2024. Tule kuulemaan, miten opiskelijamme voivat!
Bioanalyytikkojen, laboratorioanalyytikkojen ja röntgenhoitajien tekninen ja digitaalinen osaaminen
E1-09
Eeva Liikanen, Marja Jaronen ja Piia Kanto
Teknologinen lukutaito laboratorio- ja terveysteknologian ammatillisessa koulutuksessa (TechLit) -projekti toteutetaan vuosina 2024-2026 ja sitä rahoittaa Erasmus+. Projektin päätavoitteena on kehittää uusia lähestymistapoja digitaalisen ja teknologisen lukutaidon sekä osaamisen opettamiseen kolmessa teknologiaorientoituneessa ammatissa: bioanalyytikko, laboratorioanalyytikko ja röntgenhoitaja… lue lisää.
Harjoittelubuusti - vinkkejä harjoittelujen kielitietoistamiseen
E1-11
Ella Hakala ja Terhi Tapaninen
Kerromme TalentBoost-rahoituksella suunnitellusta Harjoittelubuusti-materiaalista, jonka avulla työharjoittelupaikat voivat edesauttaa muunkielisen opiskelijan suomen kielen oppimista työharjoittelujakson aikana. Esittelemme materiaalia ja annamme käytännön vinkkejä kielitietoiseen opiskelijan kohtaamiseen.
Tutkimusetiikka TKIO-hankkeissa
B2-35
Arja Halkoaho ja Pia Keiski
Vastuullisen tieteen ja erityisesti tutkimuseettisten näkökulmien huomioiminen hankevalmistelussa vahvistaa tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta. Hankkeen toteutuksessa on huomioitava vähintään tietosuojalainsäädäntöön velvoittavia seikkoja, mutta myös muita lakeja ja ohjeistuksia, joihin Tampereen ammattikorkeakoulukin on sitoutunut. Tässä esityksessä käydään läpi keskeisimmät hankkeen elinkaareen liittyvät eettiset ja lainopilliset seikat.
Konepaja-akatemia 2.0 -hanke valmistavan teollisuuden tulevaisuuden rakentajana
B2-37
Sami Suhonen ja Matti Kivimäki
Konepaja-akatemia 2.0 -hanke yhdistää koulutuksen toimijat TAMKin ja SASKYn tiiviiseen yhteistyöhön teollisuuden kanssa, tuottaen lisäarvoa kehittämällä koulutusmallin valmistavan teollisuuden osaamisvajeen paikkaamiseen ja digitaalisen ja vihreän siirtymän edistämiseen. Hankeessa kehitetään myös hiontasimulaattoria koulutuskäyttöön.
Fokus ohjaajille, opiskelijoille, opettajille ja johdolle
B3-08
Merja Hanhimäki, Juho Vikman ja Kirsi Varpa
Mikä on Fokus ja mitä se tarjoaa? Miten pääsen alkuun Fokuksen käyttäjänä?
Fokus kerää dataa opintojen edistymisestä ja esittää sen ohjaajille koottuna ja graafisesti kuvattuna yhdessä näkymässä. Opiskelija voi Fokuksen kautta seurata opintojen edistymistä, ja opiskelija saa ennusteen valmistumisesta. Fokuksen kautta tutkintovastaavat ja johto saavat seuranta- ja ennusteraportteja esimerkiksi läpäisyyasteesta ja valmistumismäärien ennusteita.
Mustanaamiopedagogiikka - viidakon sananlaskut opetuksessa
A3-27
Ville Palkinen
Sessiossa esitellään ”Mustanaamiopedagogiikkaa”, eli opetuksen viidakon sananlaskuja, jotka tarjoavat oivaltavia näkökulmia moderniin opettajuuteen. Lähdemme liikkeelle ensimmäisestä viisaudesta:
”Kun Mustanaamio puhuu, silloin kuunnellaan.” Tämä saattaa tuntua kaukaiselta nykyisessä luokkahuoneessa, mutta sen ydinajatus on selvä: ohjeiden ymmärtäminen ja kuunteleminen on oppimisen perusta. Voisimmeko mekin tuoda opetukseemme mukaan ripauksen Mustanaamion auktoriteettia?… lue lisää.
Tauota päivääsi 1/4: niska-selkä
Stage C1-05
SportUni
Kaipaatko lisää liikettä hartioiden, niskan ja selän alueelle? Tule mukaan huoltavaan ja vireystilaa nostavaan liikuntahetkeen!
Miten läpileikkaavista abstrakteista teemoista tulee osaamista? Case opettajan kestävyys- ja mielenhyvinvointiosaaminen
F1-05
Hanna Teräs ja Kirsi Purhonen
Opettajien osaaminen muodostuu pedagogisen osaamisen lisäksi oman alan substanssiosaamisesta. Näiden lisäksi opettajan edellytetään huomiovan opetuksessaan ihmiskunnan olemassaoloon, tulevaisuuteen ja ekososiaaliseen sivistykseen liittyviä teemoja. Nämä teemat nousevat esille myös ilmiöistä, kuten tietoisuus ja tiedolla ohjattu kestävyysosaaminen sekä mielenterveyden kasvavien ongelmien ehkäisyyn kaikkia vastuuttava toiminta. Esityksessä avaamme minkälaisia haasteita ja oivalluksia kestävyys- ja mielenhyvinvointiosaaminen ovat herättäneet opettajien ja… lue lisää.
11:30-11:50
11:30
Miksi tekoäly vie työsi ja mitä tehdä sen suhteen?
D1-04
Jussi Hannunen
Tekoäly mullistaa osaamisen. Tämä vaikuttaa kaikkiin työpaikkoihin ja liiketoimintaan monin eri tavoin. Tämän vaikutusten kirjon ymmärtäminen on välttämätöntä, jotta yksilöt ja yritykset voivat varustautua työkaluilla hyötyäkseen tekoälyaallosta. Millainen on tekoälyaalto? Miten sen voi ottaa haltuun? Yleistajuinen esitys, keskittyen tekoälyn vaikutuksiin oppimisessa, liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa.
Leader of a Multicultural Organization
F1-23
Shaidul Kazi
Multicultural organizations are a meeting place for talents of diverse cultural backgrounds. In such organizations, employee performance is contingent upon how leader creates an environment which ensures that everyone can utilize their skills for meeting organizational objectives. The presentation will focus on issues and steps which may be instrumental to creating an organizational environment where everyone may contribute their best efforts regardless of their cultural background.
Hyvinvoiva oppilaitos ja mielen hyvinvointia tukevat opettajat
E1-06
Minna Seppälä, Nina Eskola-Salin, Tarja Tikkanen ja Kirsi Purhonen
Esityksessä Mielihyvin duunissa -hanke suosittelee kaikille oppilaitoksille ja ammatillisille opettajille mielen hyvinvointitietouden ja -taitojen lisäämistä omaan toimintaan. Hyvinvoivan oppilaitoksen toiminta perustuu inklusiiviseen, kaikille sopivan oppimisyhteisön rakentumiseen. Mielen hyvinvoinnin tukeminen on myös pedagogista osaamista opettajan arjessa. Esityksessä nostetaan esille Mielen hyvinvoinnin pedagogisen osaajan osaamisalueet, opettajan oman jaksamisen tärkeys sekä mielenhyvinvoinnin tukemisen työkaluja ja keinoja opettajan arjen tueksi.
Moniammatilliset opintojaksot rikkovat tutkinto-ohjelmien välisiä rajoja
E1-09
Milla Salama ja Minna Nurminen
Sosiaali- ja terveysalojen osaamisyksikössä lähdettiin opetussuunnitelmatyön myötä rohkeasti suunnittelemaan 15 opintopisteen laajuista moniammatilliseen yhteistyöhön perustuvaa opintokokonaisuutta. Ensimmäinen viiden opintopisteen moniammatillinen kurssi: Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiksi kehitettiin moniammatillisen opettajatiimin yhteistyön tuloksena. Kurssin kehittämisen pohjana toimivat suositus ammattikorkeakoulujen yhteisistä kompetensseista, työelämän geneeriset osaamistarpeet sekä opiskelijoiden tarpeet… lue lisää.
Matematiikan opettaminen maahanmuuttajille - hyviä käytäntöjä kielen huomioon ottamisesta
E1-11
Sara Nortunen, Mervi Kastari ja Tiina Miikkulainen
Lukuvuodesta 2023-2024 lähtien TAMK on järjestänyt korkeakouluopintoihin valmentavaa koulutusta maahanmuuttaneille. Esityksessä kerrotaan hyvistä käytännöistä ja huomioista, joita matematiikan lehtori Sara Nortunen on tehnyt mm. koulutuksen aikana opettaessaan maahanmuuttajille matematiikkaa. Lisäksi avataan näkökulmaa kielitietoisesta opettamisesta ja kerrotaan kuulumisia koulutuksesta.
Miten teen tutkimuseettiselle toimikunnalle lausuntopyynnön TKIO-hankkeesta?
B2-35
Arja Halkoaho ja Pia Keiski
Esityksessä käydään läpi tutkimuseettiselle toimikunnalle toimitettavan lausuntopyynnön sisältö ja asiakirjat. Esitys on käytännönläheinen ja keskusteleva.
Luova LUMA: Tutki, innostu, opiskele
B2-37
Sami Suhonen ja Noora Erkkilä
Tässä esityksessä esitellään Luova LUMA -hanke, joka vahvistaa LUMA-aineiden opetusta, opettajien innostusta sekä myönteistä asennetta aineita kohtaan kaikilla koulutusasteilla, varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Hankkeen tavoitteena on kasvattaa opettajien osaamista ja innostaa oppilaita luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian pariin, edistäen samalla opettajien työelämävalmiuksia ja tarjoten uudenlaisia työkaluja opetukseen.
Raportointiohjeet on päivitetty - Viittaustyyliksi APA
B3-08
Eija Lähteenmäki ja Johanna Granlund
TAMKin raportointiohjeet on päivitetty vuoden 2025 alusta. Aikaisemman, TAMKin omaan käyttöön laaditun ohjeistuksen sijaan siirrymme käyttämään APA 7 -viittausjärjestelmää. Mitä muutos tarkoittaa käytännössä? Keitä se koskee? Miten muutos vaikuttaa opinnäytetyön ohjauksessa? Entä opetuksessa? Tule tutustumaan uuteen viittaustyyliin ja keskustelemaan päivitetystä raportointiohjeesta. Havainnollistamme muutosta konkreettisin esimerkein ja vastaamme kysymyksiin.
Välittämisen pedagogiikka koulutuksen laadun kulmakivenä
A3-27
Juha Santala
Esityksessä käsitellään välittämisen pedagogiikkaa. Logiikkaan, järjestykseen ja yksityiskohtiin keksittyvän opetuksen lisäksi tarvitsemme romanttista välittämisen pedagogiikaa, joka korostaa tunteita, kauneutta ja hetkessä elämistä. Tasapaino näiden kahden välillä auttaa saavuttamaan laadukasta koulutusta.
Intra Jones ja kadonneen tiedon metsästäjät -kilpailu / Intra Jones and the Hunters of Lost Information competition
B2-22
Emmi Suominen, Teija Pekkarinen & Maria Kasdaglis-Zabyshnyi
Tule mukaan seikkailuhenkiseen kilpailuun, jossa etsitään tietoja intrasta!
Take part in an adventurous competition to find information on the intra!
Tauota päivääsi 2/4: liikkuvuus
Stage C1-05
SportUni
Kaipaako kehosi liikettä, jumittaako paikat? Tule mukaan koko kehoa avaavaan liikuntahetkeen!
Oikeudenmukaisen siirtymän osaamiskärjet ja niiden laatimisprosessi
F1-05
Eeva Liikanen
11:50-13:00
11:50-13:00
Lounas / Lunch
Lounas on tarjolla Campusravitassa linjastoilla B2, B4 ja B5.
Lunch is served at Campusravita on lines B2, B4 and B5.
12:00-12:20
Sote-yksikön avoimet ovet / Open doors of the School of Social Services and Health Care
Lounastauon osana on mahdollista käydä tutustumassa sosiaali- ja terveysalan moderneihin ja hyvin varusteltuihin tiloihin. Avoimet ovet koskevat uusia opetustiloja H0-, H1- ja H2 -siivessä.
During the lunch break, you can visit the modern and well-equipped facilities of the School of Social Services and Health Care. The open doors are for the new teaching facilities in the H0, H1 and H2 wings.
13:00-13:20
13:00
Sote-yksikön avoimet ovet / Open doors of the School of Social Services and Health Care
Avoimet ovet Sote-yksikön uusiin opetustiloihin H0-, H1- ja H2 -siivessä.
Open doors to the new teaching facilities of the School of Social Services and Health Care in the H0, H1 and H2 wings.
Miten tekoäly muuttaa arviointia insinöörien ja röntgenhoitajien fysiikan kursseilla?
D1-04
Sami Suhonen
Itsenäisesti kotona tehtävien suoritusten sisällyttäminen kurssiarviointiin on tullut haastavaksi AI-chatbottien ja muiden tekoälytyökalujen myötä. Samalla ne mahdollistavat kuitenkin sellaisen opiskelun tuen, johon aiemmin ei ole ollut mahdollisuutta. Tässä esityksessä tutkitaan AI-chatbottien kyvykkyyttä fysiikassa ja niiden positiivista käyttöä itsenäisen opiskelun tukemisessa. Esimerkkeinä röntgenhoitaja- ja insinööriopiskelijoiden fysiikan kurssit ja opiskelijoiden kokemukset AI-työkaluista.
Intercultural Community & Teamwork - Experiences From the Journey
F1-23
Hanna Saraketo and Annikka Lepola
In the new curriculum of Entrepreneurship and Team Leadership program, a new scheme is implemented to elaborate on an intercultural community and boost teamwork spirit during the academic year 2024. First-year students were first divided into project teams according to their program language. After the first period (Sprint), they were mixed with 5-6 different nationalities, encouraging them to work more intensively on their intercultural communication, leadership, and team spirit. In the Conference, we can share more of our practices on how to tickle these topics and how we motivate them.
Yhdessä yksinäisyyttä vähentämässä
E1-06
Laura Sairanen (TAMK) ja Mikko Lievonen (HelsinkiMissio)
School to Belong -ohjelman avulla pyritään yksinäisyyden ennaltaehkäisyyn ja tunnistamiseen. Esityksessä kerromme ajankohtaista tutkimustietoa ja vinkkejä henkilöstölle tavoista, joilla yksinäisyyteen voi vaikuttaa.
Storytelling pedagogisena menetelmänä - GenoNurse-mallin hyödyntäminen genomi-informoidussa hoitotyössä
E1-09
Arja Halkoaho, Nina Smolander, Mari Laaksonen ja Essi Ylistalo
GenoNurse-projekti (2022-2025) kehitti mallin genomi-informoidun hoitotyön opetukseen. Tässä esityksessä esitellään mallin hyödyntämistä opetukseen erityisesti storytelling menetelmän kautta.
Eye on TAMK - Miten pääsen mukaan?
E1-11
Henri Annala ja Kirsi Jokipakka
Tule kuulemaan, miten pääset mukaan Eye on TAMKiin, Suomen suurimpaan monialaiseen kansainväliseen viikkoon! Olet sitten opettaja, henkilökunnan jäsen tai opiskelija, Eye on TAMK tarjoaa sinulle mielenkiintoisia kohtaamisia. Vuoden 2025 teema on hyvinvointi eri muodoissaan – Dare to Care!
Yrityskumppanuudet työelämäyhteistyön ytimessä
B2-35
Tuula Laitinen ja Pirre Hyötynen
Yritykset odottavat helppoa ja mutkatonta asiointia korkeakoulun kanssa. Meidän kanssa halutaan tehdä yhteistyötä, mutta yrityksillä on hyvin kapea käsitys siitä, mitä kaikkea yhteistyötä korkeakoulun kanssa voi tehdä.
Yrityskumppanuusmallin tarkoitus on helpottaa yritysten asiointia meillä TAMKissa sekä tuottaa meille lisäarvoa työelämäkorkeakouluna… lue lisää.
VR-hiomakonesimulaattori
B2-37
Sami Kojo ja Mika Nikander
Konepaja-akatemia 2.0 -hankkeen puitteissa toteutetaan hiomakonesimulaattori hionnan opetuksen tueksi. Simulaattorin tarkoitus on tutustuttaa opiskelijat hiomakoneen käyttöön ilman suuren ja kalliin koneen hankintaa. Esityksessä esitellään simulaattorin prototyypin toimintaa.
Viisi ensimmäistä ajatusta tulevaisuudesta
B3-08
Tuomas Mäki-Ontto ja Päivi Puutio
Tässä esityksessä herätellään osallistujien utelaisuutta tulevaisuuden ilmiöihin ja niiden vaikutukseen itse kunkin työhön ja ravistellaan ajatuksia kohti tulevaisuusorientoitunutta työskentelytapaa. Lisäksi kerrotaan TAMKin ennakointityön nykytilasta ja ajatuksista sen kehittämiseksi.
Toivo, tulevaisuus ja toimijuus - opettaja kestävän tulevaisuuden mahdollistajana
A3-27
Nina Eskola-Salin ja Hanne Mäki-Hakola
Esityksessä kutsumme osallistujia huomaamaan oma merkittävä roolinsa opiskelijan toivon ylläpitämisessä ja toimijuuden mahdollistamisessa kohti toivottua kestävää tulevaisuutta. Tarkastelemme opettajan moninaisia rooleja kestävän tulevaisuuden mahdollistajina Edusta-hankkeen osaamismerkkien kautta. Lisäksi vahvistamme käytännön esimerkein näkemystä siitä, miten meistä ihan jokainen voi arkisilla pedagogisilla valinnoillamme vaikuttaa osana joka päivästä työtämme. Sinun ei tarvitse olla kestävyyskasvatuksen guru, voidaksesi saada paljon aikaan.
Tauota päivääsi 3/4: tasapaino
Stage C1-05
SportUni
Pysyy, pysyy, ei pysykään! Tule mukaan koko kroppaa haastavaan hauskaan liikuntahetkeen! Eritasoiset liikkeet varmistavat sopivan tason kaikille.
Silver-hanke - yrittäjyysosaamista, merkityksellisyyttä ja voimaantumista 60+ -vuotiaille
F1-05
Riitta Vihuri, Elina Merviö ja Tutta Tanttari
Silver Entrepreneurs -hanke tarjoaa yli 60-vuotiaille käytännönläheistä valmennusta yritystoiminnan aloittamiseen. Tavoitteena on, että valmennettavat saavat yrittämisestä paitsi mielekästä tekemistä, myös lisäansioita taloudellisen tilanteensa tueksi eläkepäivillä. Tässä esityksessä kerrotaan, mitä hankkeessa on tehty ja kuinka valmennettavat ovat hankkeen kokeneet.
13:30-13:50
13:30
Erilaiset ohjausmallit hoitotyön opiskelijoiden harjoitteluissa
E1-09
Kaija Leino ja Karoliina Lepola, Pirha
Pirkanmaan hyvinvointialueella siirrytään pari- ja moduuliohjausmalleihin opiskelijoiden ohjauksessa. Yksilöohjausta käytetään tilanteissa, joissa se katsotaan tarkoituksenmukaisemmaksi ohjausmalliksi. Pari- ja moduuliharjoitteluissa tuetaan opiskelijan oppimistavoitteiden saavuttamista, ongelmanratkaisua, sosiaalisia taitoja sekä moniammatillista tiimityötä. Molemmat ohjausmallit tukevat opiskelijan työelämään siirtymistä.
Motivaatiota, iloa ja tuloksia pelillisyyden avulla - käytännön vinkkejä ja ideoita oppimisen rikastamiseen
D1-04
Sanna Brauer ja Sanna Ruhalahti
Pelillisyys on yhä useammin läsnä arjessa ja oppimisessa. Pelillistämisellä tarkoitetaan esimerkiksi lähestymisiä, joissa oppimisympäristöjä rikastutetaan pelielementeillä kuten pisteillä, tulostauluilla tai tasomalleilla. Palkitsemisen lisäksi tavoitteena on tuottaa peleistä tuttua iloa ja jännitystä. Pelillistäminen on siis myös pedagogista suunnitteluosaamista, jolla tuetaan opiskelijan motivaatiota ja sitoutumista tavoitteisiin. Myös opettajien pedagogista osaamista voidaan kehittää pelillisyyden avulla… lue lisää.
EduSTA proudly presents "Educators for Sustainable Future"
F1-23
Eveliina Asikainen, Sanna Ruhalahti and Hanna Teräs
TAMK has been leading the Erasmus+ Teacher Academies project EduSTA – Academy for Sustainable Future Educators (2022-2025). The main goal of the project has been to develop a digital open badge constellation for teachers’ sustainability competences. In this presentation we summarise the results of the pilots in five European countries (Finland, Sweden, Czechia, the Netherlands and Catalyunua, Spain). They show that we have been able to develop something that supports the development of teachers’ change agency for sustainability at all phases of career and is applicable to many educational contexts.
Aivorauhasta hyvinvointia - Löytyikö sitä?
E1-06
Annukka Tapani
Vuoden 2023 TAMK-konferenssissa esittelimme alkanutta Aivorauhasta hyvinvointia -tutkimushanketta teemalla: ”Vähemmän tärkeät työt vievät enimmän osan ajasta – aivokuorma ammatillisen opetus- ja ohjaushenkilöstön arkityössä”.
Nyt tutkimushanke on päättynyt, ja siitä on saatu aikaan kaksi tutkimusartikkelia. Esityksessä kerromme, löysimmekö aivorauhasta hyvinvointia edistäviä tekijöitä.
Lährekkö maailmalle? Kansainvälinen henkilöstövaihto pähkinänkuoressa
E1-11
Krista Merikoski ja Riku-Matti Kinnunen
Tässä esityksessä kuulet, miten TAMKin vakinainen henkilöstö voi lähteä kansainväliseen henkilöstövaihtoon, millainen hakuprosessi on, mitä päivityksiä siihen on tehty ja mitä vaihdon valmistelussa kannattaa ottaa huomioon. English summary available.
Idea on, mistä kahisevaa? Rahoitusinstrumenttien kartoitus
B2-35
Perttu Heino
TAMKissa on hankeideoita laidasta laitaan ja aina ei ole itsestään selvää, mistä hankeidealle voisi löytyä rahoittaja. Huolellinen rahoitusinstrumenttien kartoitus hankeaihion suuntaamiseksi parhaiten sopivaan rahoituskanavaan auttaa. On ymmärrettävä, mitkä ovat kunkin rahoittajan tavoitteet ja mihin eri rahoitusinstrumentit on tarkoitettu. Lisäksi on syytä selvittää, minkä kokoinen rahoitus voisi olla realistinen, kuinka kilpailtua rahoitus on ja minkä tyyppisiä hankkeita on aiemmin rahoitettu… lue lisää.
Osaamisen ekosysteemi OPS-kehityksen tukena - esimerkkinä hiilineutraalin kaupunginosan toteutuksen koulutustarpeet
B2-37
Eero Nippala, Rami Kotilainen ja Joel Tirkkonen
Käydään läpi osaamisekosysteemin hyödyt koko TAMKin koulutuksien kehittämisessä. Esimerkkinä tässä käytetään RECO 2.0 -hankkeessa tehtyä osaamistarveselvitystä sekä sen perusteella hahmoteltua osaamisekosysteemiä. Tämä on laajennettavissa useisiin eri tutkintoihin OPS-kehityksen osana.
Opin.fi, RIPA-ristiinopiskelu ja Avoin AMK - Oletko kartalla?
B3-08
Teija Lehto ja Tiina Hakkarainen
CampusOnline.fi-portaali lopettaa toimintansa vuoden 2024 lopussa. RIPA-ristiinopiskelu on startannut vuonna 2023. Tampereen korkeakoulujen ristiinopiskelu on voimissaan. Digivisio 2030 -hankkeen Opin.fi-palvelu on jo beta-vaiheessa ja käyttöönotto kaikille jatkuville oppijoille tapahtuu näillä näkymin huhti-toukokuussa 2025. Avoin AMK ei katoa minnekään vaan jatkaa toimintaansa. Kaikissa mainituissa tapauksissa on kyse opintotarjonnasta. Selvennämme esityksessämme mikä on mikäkin: Mitä opintoja näissä kussakin tarjotaan, miten ja kenelle.
Vinkkejä saavutettavan opintojakson suunnitteluun
A3-27
Maiju Ketko ja Sanna Sintonen
Opintojakson toteutusta suunnitellessasi voit huomioida asioita, joilla tuet kaikkien opiskelijoiden arkea ja heidän opintojensa etenemistä. Tule kuulemaan vinkit, joita voit hyödyntää, kun kehität opintojakson toteutussuunnitelmaa, Moodle-pohjaa, opetusmateriaaleja sekä opetustilanteita.
Tauota päivääsi 4/4: rentoutus
Stage C1-05
SportUni
Olisiko aika pysähtyä ja kuunnella omaa kehoa? Tule mukaan kehoa ja mieltä huoltavaan rentoutumishetkeen!
TAMK vihreän siirtymän edistäjänä - osaamiskärkien esittely
F1-05
Silja Kostia ja vihreän siirtymän tiimi
Esityksessä kerrotaan TAMKin vihreän siirtymän osaamiskärjistä, miten ne on valittu ja miten niitä on suunnitelmissa edistää. Yleisöä aktivoidaan keskusteluun.
14:00-14:20
14:00
Digitaaliset osaamismerkit opetus- ja ohjaushenkilöstön oppimiskokemuksena korkeakouluyhteisössä
D1-04
Annukka Tapani, Sanna Ruhalahti, Sanna Brauer ja Hanna Ilola
Tarkastelemme digitaalisia osaamismerkkejä korkeakoulupedagogisen osaamisen kehittämisessä ja kysymme, millaisia oppimiskokemuksia digitaaliset osaamismerkit ovat ammattikorkeakoulun opetus- ja ohjaushenkilöstölle tuottaneet… lue lisää.
What the BIP?! Teacher's experiences on organising a Blended Intensive Programme
F1-23
Janne Tauriainen, Ritta Vihuri and Anna Tuusa
What is a Blended Intensive course, and how to create one from a teacher’s perspective. What are the key steps and the easiest mistakes to avoid.
Unohda turhat uskomukset Z-sukupolven johtamisessa ja opettamisessa!
E1-06
Päivi Mayor
Millaisia uskomuksia liittyy Z-sukupolveen? Mitä tiedetään tieteellisten tutkimusten pohjalta Z-sukupolvesta ja sen erilaisuudesta aikaisempiin sukupolviin verrattuna? Miten Z-sukupolvea kannattaa motivoida, johtaa ja opettaa?
Eksistentiaalisuus ja vakaumus osana ikääntyneiden hoitotyön opintojaksoa
E1-09
Katja Hautsalo
Miten ikääntyneen ihmisen yksilölliset tarpeet ja toiveet, vakaumuksen sekä muut tälle ihmiselle tärkeät asiat tulisivat huomioiduksi hoitotyössä? Voiko tämän hetkisessä maailman menossa keskustella kuolemasta, uskonnosta tai henkisyydestä? Kerron esityksessä syksyn 2024 aikana toteutetusta pilottikokeilusta, johon osallistui yhteensä viisi ryhmää opiskelijoita sairaanhoidon, ensihoidon, kätilötyön ja terveydenhoidon koulutusohjelmista.
Miten kansainvälisiä opiskelijoita tuetaan TAMKissa?
E1-11
Päivi Vartiainen, Laura Sairanen, Marita Tuomala, Johanna Granlund ja Piri Hiltunen
TAMKissa on edistetty kansainvälisten opiskelijoiden opinnoissa etenemistä,, integroitumista ja työllistymistä Suomeen Talent Boost -ohjelman puitteissa 2021-2024. Tässä esityksessä kuvataan Talent Boostin keskeisiä tuloksia sekä pohditaan toiminnan jatkoa ja juurtumista. Talent Boost -ohjelma jakaantui neljään työpakettiin… lue lisää.
Projektitoimiston palvelupolun tarina - muotoilua keskellä muutosta
B2-35
Päivi Hämäläinen ja Päivi Puutio
Esityksessä kerromme PMOn palvelupolku kehityksen kokemuksia ja tarinoita matkan varrelta. Kehitysprosessi kesti 1,5 vuotta ja sen ajalle osuivat esim. muutosneuvottelut. Kuvaamme muutoksen vaikutusta tällaisen työn tekemiseen ja palvelupolun merkitystä PMOn toiminnalle.
20 vuotta Moodlea
B2-37
Sanna Sintonen (TAMK) ja Suvi Junes (Tampereen yliopisto)
eOppimisen nousuhuumassa, virtuaalisten oppimisympäristöjen kulta-aikaan (20 vuotta sitten) otettiin TAMKin ensimmäinen Moodle käyttöön. Tässä esityksessä muistelemme menneitä (verkko-oppimisympäristöjä) ja pohdimme verkko-oppimisen teknologioiden tulevaisuuden suuntaa tekoälyn haastaessa oppimisen digitaaliset palvelut.
Tehot irti Valvomosta - tietopankki ja raportointiportaali jokaisen tamkilaisen käyttöön
B3-08
Susanna Saarinen ja Kirsi Varpa
Valvomo (valvomo.tamk.fi) on suunnattu TAMKin henkilöstölle ja opiskelijoille, ja sen tarkoituksena on helpottaa omaa korkeakouluyhteisöä koskevan tiedon löytymistä. Valvomosta löydät kootusti mm. koulutuksen ja TKIO-toiminnan tunnuslukuja sekä erilaisten palautekyselyjen yhteenvetoja. Esityksessä käydään lyhyesti läpi Valvomon rakennetta sekä tietojen tarkastelua ja rajaamista vaikkapa oman yksikön tai tutkinto-ohjelman näkökulmasta.
Kestävyyskasvatuksen kouluttujakoulutuksen oppeja Wienistä
A3-27
Sanna Tahlo
Sanna Tahlo ja hänen neljä kollegaansa osallistuivat Personal Green Skills in Higher Education -hankkeen puitteissa kestävyyskasvatuksen kouluttajakoulutukseen Wienissä. Session tarkoituksena on jakaa matkalta saatuja oppeja laajemmin.
Liikettä arkeen ja opetukseen Tampereen korkeakouluyhteisössä
F1-05
Anna Karppinen
Elokuussa 2024 käynnistyneen Liikkuva opiskelu -hankkeen avulla aktivoidaan opiskelu- ja työpäiviä. Esityksessä kerrotaan hankkeen jo saavutetuista tuloksista ja tulevista toimenpiteistä. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa näkökulmaa siitä, että Tampereen korkeakouluissa saa ja pitää huolehtia omasta hyvinvoinnistaan.
14:30-14:50
14:30
Etähybridilähi-itseopetus
D1-04
Mervi Mustonen ja Sanna Sintonen
Copilotin mukaan (15.11.2024) moderni korkeakouluopetus on monimuotoista ja joustavaa. Koulutuksen laatu ei riipu toteutustavoista olipa kyseessä etä-, lähi- tai hybridiopetus. Oppiminen ei ole sidottu seiniin, vaan se voi tapahtua missä ja milloin tahansa, kunhan oppimisympäristö on hyvin suunniteltu ja tukee oppijan tarpeita. Opiskeluhyvinvointi edellyttää “rakkautta ja rajoja”, joita olemme tunnistaneet opiskelijapalautteista.
Pomo Sapiens - tulevaisuuden johtaminen vaatii neuropsykologistakin osaamista
F1-23
Pauliina Airaksinen-Aminnoff ja Toni Lehtimäki
Tunnetaitoja ja neyropsykologiaa taitava johtaja vaikuttaa työyhteisöön pahoiovointia vähentävästi. Ja juuri pahoinvointihan on Sitran (2023) julkaiseman tutkimuksen mukaan lisääntynyt rajusti. Tulevaisuuden johtajalta ei vaadita enää vain tunnetaitoja vaan myös ymmärrystä siitä, miten neuropsykologia vaikuttaa meihin.
Tiimicoaching: tuloksellinen tapa kehittää tiimien toimintaa TAMKissa
E1-06
Minna Hämäläinen ja Kaisa Kokko
TAMK tiimicoaching on sisäinen palvelu, jossa tiimit voivat TAMKin sisäisen coachin johdattelemana kehittää itse omaa toimintaansa. Coaching voi olla hyvä tapa edetä, jos tiimi on uusi tai haluaa kehittää yhteisiä toimintatapojaan tai prosessejaan. Tiimicoachingia on kiitelty erityisesti mahdollisuudesta pysähtymistä yhteisen ajattelun äärelle. Monet tiimit ovat myös yllättyneet perusasioiden kirkastamisen ja kehittämisen tärkeydestä… lue lisää.
Kohti terveysturvallista sisäilmaa ja hyvinvointia - opit E3-hankkeesta
E1-09
Sampo Saari ja E3-tiimi
Esittelemme sisäilman terveysturvallisuutta seuraavista näkökulmista:
1) Sisäilman terveysturvallisuus tartuntatautien näkökulmasta
2) Sisäilman terveysturvallisuuden arviointi ja mittaus
3) Sisäilman terveysturvallisuuden parantaminen erilaisilla ratkaisuilla
Kansainvälinen opiskelijaliikkuvuus kasvuun - Näin sen teet!
E1-11
Marika Kyllönen, Anna Tuusa, Tarja Kononov ja Päivi Viitaharju
Kansainvälisen opiskelijaliikkuvuuden määrät halutaan TAMKissa kasvuun. Tässä sessiossa opiskelijaliikkuvuuden tiimi kertoo vaihtoonhaun askelmerkit. Lisäksi kuullaan inspiroiva esimerkki biotuotetekniikan tutkinto-ohjelmasta, kuinka opiskelijoita on menestyksekkäästi kannustettu lähtemään vaihtoon.
Hankkeet systeemisen muutosaallon nostajana
B2-35
Susanna Ihanus
Luovien alojen ekosysteemeissä erilaiset muutokset ja niihin vaikuttavat voimat ovat parhaillaan käynnissä rahoitusten tiukentuessa ja toimijakentän muuttuessa väistämättä yhä enemmän avustusten saajista palveluiden tarjoajiksi. Alan yhteiskehittämisen, tiedonjakamisen ja verkostojen toimintaedellytysten parantamisen muutosaallon nostattajina voivat toimia TKIO-hankkeet. Kokemuksia, havaintoja ja tulevaisuuden visiointia luovan alan hankekehityksestä.
Hahmoista numeroiksi
B2-37
Hanne Mäki-Hakola ja Lotta Markkula
Esityksessä otetaan draamapedagogiikan työkalut käyttöön ja ennen kaikkea toimitaan. Osallistujat pääsevät kokeilemaan, miltä tuntuu olla numero – suuri tai pieni – tai miltä tuntuu kasvaa numeroksi. Ehkä kokeillaan sitäkin, miltä tuntuu olla, kun oma hahmo ei tule numeroksi. Draamapedagogiikan työtapoja käytettäessä osallistujat itse vaikuttavat tilanteeseen ja siihen mihin päädytään. Tule heittäytymään rooliin – tuttuun tai tuntemattomaan!
Parhaiden käytänteiden jako Euroopan laajuisesti - Case SPOTLOG
B3-08
Petri Pohjola, Hanna-Greta Puurtinen, Timo Rainio ja Sami Kalliokoski
Esityksen aluksi kuvataan EU-tasolla tunnistettu tarve jakaa ja oppia toisilta hyviä käytänteitä, joita on luotu ja otettu käyttöön alueellisina toteutuksina. Esityksessä kuvataan eurooppalainen hyvien käytäntöjen jakamisalusta Interreg Europe Good Practice Database sekä esitellään Tampereen seutukunnan hyvät käytännöt liittyen vihreään ja vastuulliseen kaupunkilogistiikkaan, joita SPOTLOG-hanke on kuvannut ja ehdottanut alustalle jaettavaksi. Kuvaukset on arvioitu ja hyväksytty ulkopuolisten asiantuntijoiden toimesta julkaistavaksi alustalle. Lisäksi esityksessä tuodaan esille, miten TAMK on aktiivinen toimija tässä teema-alueessa.
Toiminnallisesti kaksikielinen korkeakoulutus - Best practices
A3-27
Sanna Laiho
Esittelen TOKASA-hankkeen, eli toiminnallisesti kaksikielisen sairaanhoitajakoulutuksen hyviksi todettuja käytänteitä ja annan vinkkejä kaksikielistä koulutusta suunnitteleville. Esityksessä perustelen alussa kaksikielisen koulutuksen merkityksen yhteiskunnallisesti. Kerron lyhyesti opetussuunnitelmatyöstä, suomen kielen integroinnista substanssiopintoihin, ja käytännön harjoitteluissa tapahtuvan oppimisen tukemisesta. Esityksessä tuon esiin lyhesti opiskelijan ja opettajan näkemykset koulutuksen sujuvuudesta.
Liike osana opetusta
F1-05
Anna Karppinen
Ideoidaan ja keskustellaan siitä, miten liikettä voisi lisätä myös korkeakoulujen opetukseen. Ennakkomateriaalissa TAMKin opettajat kertovat videolla, miten he ovat saaneet liikkeen tuotua osaksi opetustaan.
15:05-15:45
15:05
Palkitsemiset ja konferenssin päätös / Awards and closing the conference
D1-04
Konferenssin lopussa palkitaan vuoden 2024 TAMK-teko, pedagoginen teko sekä TKI-teko. Tunnustukset jakavat rehtori Mika Hannula, vararehtorit Ari Sivula ja Katja Komulainen sekä varatoimitusjohtaja Mikko Naukkarinen.
At the end of the conference, the 2024 TAMK act, pedagogical act and RDI act will be awarded. The awards will be presented by president Mika Hannula, vice presidents Ari Sivula and Katja Komulainen and executive vice president Mikko Naukkarinen.