Keskiviikko 28.8.2019
klo 10.00 – 11.30
Sali: A3 (Päätalo)
Puheenjohtaja Pirjo Lindfors (Tampereen yliopisto)
Sessio tarjoaa tiiviin yleiskuvan realistisen kirjallisuuskatsauksen (RR) ja realistisen tapaustutkimuksen lähtökohdista, kysymyksenasetteluista, tutkimusprosesseista sekä siitä, miten ne poikkeavat perinteistä systemaattisesta kirjallisuuskatsauksesta ja tapaustutkimuksesta. Esimerkkien kautta kuvataan yksityiskohtaisesti, miten näiden menetelmien avulla on mahdollista päästä käsiksi esimerkiksi yksilöiden ja organisaatioiden muutoksen sekä politiikkaohjelmien toimeenpanon onnistumista tai epäonnistumista selittäviin mekanismeihin ja kontekstitekijöihin.
Pirjo Lindfors (yliopistonlehtori, yhteiskuntatieteiden yhteiskunta, Tampereen yliopisto)
Realistinen katsaus ja realistinen tapaustutkimus: Mikä toimii, kenelle, miksi ja missä olosuhteissa?
Esityksessä avataan realistisen suuntauksen tieteenfilosofisia perustaa ja lähtökohtia sekä erityisesti suuntauksen monitahoista peruskysymystä: mikä toimii, kenelle, missä olosuhteissa, miksi ja miten – erotuksena perinteiselle ei-realistiselle kysymykselle: toimiiko tämä interventio/ohjelma ja sen toimeenpano. Esityksessä kuvataan miten konteksti-mekanismi-tulos– yhdistelmien erittely sekä selittää että ennustaa käyttäytymistä ja muutoksen aikaansaamista sekä sitä, mikä näiden yhdistelmien pohjalta muodostettujen ohjelmateorioiden (program theory) merkitys on. Lisäksi eritellään sitä, miten realistinen katsaus eroaa perinteisestä systemaattisesta kirjallisuuskatsauksesta.
Anu Linnansaari (liikuntatieteiden maisteri, väitöskirjatutkija, Tampereen yliopisto)
Koulun tupakkapolitiikan toimeenpano henkilökunnan näkökulmasta
Esityksessä kuvataan, miten realistisen katsauksen prosessi etenee käytännössä, millaisia valintoja tutkijat tekevät ja miten analyysi etenee ohjelmateorian (engl. program theory) rakentamiseen. Esimerkkinä käytetään tuoretta koulun tupakointikieltojen toimeenpanoon kytkeytyvää realistista katsausta. Esityksessä eritellään eri tasolla vaikuttavia kontekstitekijöitä, jotka ohjaavat koulun henkilökunnan käyttäytymistä selittäviä mekanismeja – sitä miksi tupakkapolitiikan toimeenpano onnistuu toisissa kouluissa ja toisissa ei. Esityksessä avataan myös sitä, mitä katsauksen tekemisestä opittiin.
Lauri Kokkinen (yliopistonlehtori, Tampereen yliopisto)
Terveys kaikissa politiikoissa strategian toimeenpano – esimerkki realistisesta yhdeksän maan monitapaustutkimuksesta
Esityksessä avataan selittämiseen pyrkivän realistisen monitapaustutkimuksen lähtökohtia ja tutkimusprosessia. Käyttäen esimerkkinä Terveys kaikissa politiikoissa strategian toimeenpanoa, esityksessä kuvataan niin kutsuttujen konteksti-mekanismi-tulos yhdistelmien etsiminen yhdeksän maata kattavista haastattelu- ja dokumenttiaineistoista. Erityistä huomiota esityksessä kiinnitetään teorian ja siitä johdettujen hypoteesien rooliin realistisen monitapaustutkimuksen eri vaiheissa.